EUR RVSM lidojumu plānošanas prasības ICAO Lidojuma plāna formas un Atkārtota lidojumu plāna aizpildīšanai ir noteiktas dokumentā ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030).
Bez tam, militārām operācijām, muitas operatoriem vai policijas gaisa kuģiem dokumentā ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030) noteiktas papildus lidojuma plānošanas prasības - jāiekļauj burts M ICAO lidojuma plāna formas 8. punktā.
1.1.1 Lidojuma plāna iesniegšana parasti ir gaisa kuģa kapteiņa vai viņa palīga pienākums, izņemot gadījumus, kad lidojumiem, kuri tiek veikti gaisa transporta uzņēmuma darbības ietvaros, lidojuma plānu var iesniegt attiecīgās kompānijas pārstāvis.
1.1.2 Lidojuma plāns ir jāiesniedz saskaņā ar ICAO 2. pielikuma paragrāfa 3.3.1 prasībām pirms lidojuma uzsākšanas:
a. jebkuram lidojumam vai lidojuma daļai, ja tam ir vajadzīgi ATC pakalpojumi;
b. jebkuram IFR lidojumam ārpus kontrolējamās gaisa telpas vai jebkuram VFR lidojumam, kuru plāno veikt naktī ārpus lidlauka teritorijas;
c. jebkuram lidojumam apzīmētās zonās vai gar apzīmētiem maršrutiem, kad to pieprasa attiecīgais ATS dienests, lai atvieglotu lidojumu informācijas sniegšanu, trauksmes, meklēšanas un glābšanas pakalpojumu sniegšanu;
d. jebkuram lidojumam apzīmētās zonās vai gar apzīmētiem maršrutiem, kad to pieprasa attiecīgais ATS dienests, lai atvieglotu koordināciju ar attiecīgajiem militārajiem dienestiem vai ATS dienestiem kaimiņvalstīs, lai izvairītos no iespējamas nepieciešamības pārtveršanai identificēšanas nolūkos;
e. jebkuram lidojumam, kas šķērso valsts robežu;
f. jebkuram lidojumam ārpus kontrolējamās gaisa telpas, kas veic lidojumu 15 km (8 NM) telpā no robežām ar Baltkrieviju un Krieviju no zemes līmeņa līdz FL095;
g. jebkuram lidojumam, kuru tiek plānots veikt satiksmes informācijas zonā (TIZ) un satiksmes informācijas rajonā (TIA) to darbošanās laikā.
1.1.3 Tieša iesniegšana IFPS (integrētā pirmreizējā lidojumu plānu apstrādes sistēma)
a. Parasti attiecīgajām lidojuma plāna iesniedzējam atļauts iesniegt lidojumu plānus IFR/GAT lidojumiem tieši IFPS bez nepieciešamības tos iesniegt caur ATS ziņojumu biroju (ARO).
b.Tiešie iesniedzēji uzņemas pilnu atbildību par atbilstību visām būtiskajām IFPS procedūrām, ieskaitot pilnīgu ziņojuma adresēšanu (piemēram, IFPS zonā un ārpus tās, VFR daļu, Operational Air Traffic (OAT) daļu).
Detalizētas procedūras ir publicētas rokasgrāmatā “IFPS Users Manual of the Network Operations Handbook”.
Rokasgrāmata pieejama:
URL:https://www.eurocontrol.int/publication/ifps-users-manual
1.1.4 Elektroniskajā sistēmā aizpildīto lidojuma plānu pieņemšanaAttiecībā uz 8.33 kHz kanāla atstatumu, kas spēj nodrošināt radioraidīšanas prasības IFR lidojumiem, no 2018. gada 1. janvāra IFPS var nosūtīt vienu no sekojošiem ziņojumiem:
a. REJ paziņojumu ar sekojošu komentāru: “Šis lidojums neatbilst 8.33 kHz radio iekārtām.”
b. ACK paziņojumu ar sekojošu komentāru: “Lidojuma plāns neatbilst 8.33 kHz radio iekārtām; gaidīt ievērojamus darbības sodus, ja lidojums norādīts kā STS/SAR vai STS/HOSP.”
1.1.5 Rīgas ARO sniedz konsultēšanu
a. Konsultēšana tiek sniegta telefoniski +37167300642, +37167783761, +371 67220294 pēc pieprasījuma tiem lidojumu plāniem, kuri ir iesniegti vai tiks iesniegti.
b. Ikviens Rīgas ARO saņemtais atbildes ziņojums (Acknowledgment (ACK), Manual (MAN), Rejection (REJ)) ir pieejams lidojuma plāna iesniedzējiem (gaisa kuģu operatoriem, attiecīgajām kompānijām, gaisa kuģu kapteiņiem), kuri ir atbildīgi par to apkopošanu un atbildēšanu pēc saviem ieskatiem.
1.1.7 Lidojuma plāna iesniegšana lidojuma laikā (gaisa kuģa raidītais lidojuma plāns (AFIL))
Lidojuma plāni var tikt iesniegti lidojuma laikā, ja ir attiecīgi apstākļi (piemēram, neparedzētas laika apstākļu izmaiņas, avārijas situācijas). Šajā gadījumā FIS pieņem lidojuma plāna datus un nodod lidojuma plānu Rīgas ARO tālākai nodošanai kompetentiem dienestiem.
1.2.1 Iesniegšanas laiks
Lidojuma plāns uz vai caur lidojumu plūsmu ierobežojošām zonām ir jāiesniedz vismaz 3 stundas pirms EOBT.
Ja nav iesniegts atkārtotais lidojumu plāns, lidojuma plāns ir jāiesniedz vismaz 60 minūtes pirms izlidošanas laika vai, ja tas ir iesniegts lidojumā, laikā, kas nodrošinās tā saņemšanu attiecīgajā ATS dienestā vismaz 10 minūtes pirms gaisa kuģis ir aprēķinājis sasniegt:
a. nodomāto ielidošanas punktu attiecīgajā kontroles zonā;
b. gaisa trases šķērsošanas punktu.
1.2.2 Iesniegšanas vieta
a. lidojuma plāni jāiesniedz pirms lidojuma gaisa satiksmes pakalpojumu ziņojumu savākšanas punktā ( turpmāk - ARO ) Rīga vai lidojuma laikā attiecīgajai ATS vienībai;
b. ARO Rīga lidojumu plānus var iesniegt sekojoši:
pa telefonu: +371 67220294, +371 67300642, +371 67783761.
Iesniedzot lidojumu plānu telefoniski, lidojumu plāna saturam jāatbilst ICAO lidojuma plāna formātam un noteiktajai secībai.
Uz faksu: +371 67300645, +371 67220294.
Ja lidojuma plāns tiek iesniegts pa faksu, gaisa kuģa kapteinim (personai, kura ir iesniegusi lidojuma plānu) nekavējoties pēc nosūtīšanas tas ir jāapstiprina pa telefonu (+371 67300642, +371 67300645, +371 67783761), pretējā gadījumā tas netiks apstrādāts. Lidojuma plāna forma jāaizpilda salasāmi un bez izlaidumiem. Jānorāda gaisa kuģa kapteiņa telefona kontakta numuru.
c. reģistrēti lietotāji var iesniegt lidojuma plānus caur LGS interneta vietni URL: https://ibs.lgs.lv.
Ja lidojuma plāns ir iesniegts caur interneta brīfingu, sistēmai tas ir jāpieņem pirms lidojuma, pretējā gadījumā lidojuma plāna pārraidīšana netiek garantēta.
1.2.3 Lidojuma plāna saturs un formāts
Stingri jāievēro ICAO Doc 4444 noteiktās lidojuma plāna aizpildīšanas prasības un formāts .
Lidojuma plānam jāsatur informācija ar sekojošiem elementiem, kurus attiecīgais ATS dienests uzskata par būtiskiem:
• gaisa kuģa identifikācija
• lidojuma noteikumi un lidojuma tips
• gaisa kuģa numurs un tips(-i) un pēcstrūklas turbulences kategorija
• aprīkojums
• izlidošanas lidlauks
• aprēķinātais bremžu paliktņu noņemšanas laiks
• kreisēšanas ātrums(-i)
• kreisēšanas līmenis(-i)
• maršruts, pa kuru jālido
• galamērķa lidlauks un vispārējais aprēķinātais lidojuma ilgums
• rezerves lidlauks(-i)
• degvielas daudzums
• kopējais cilvēku skaits uz borta
• avārijas un izdzīvošanas aprīkojums
• cita informācija
Ja lidojuma plāns tiek iesniegts pa telefonu, teletaipu vai telefaksu, stingri jāievēro lidojuma plāna punktu kārtība.
1.2.4 Gaisa telpas lietošanas noteikumu ievērošana un pieejamība
Lidojumu plānus nedrīkst aizpildīt lidojumiem caur Rīgas FIR, ja tie atšķiras no dokumentā “Route Availability Document (RAD)” definētajiem Valsts noteiktiem ierobežojumiem. Šis kopējais Eiropas dokuments satur visus gaisa telpas izmantošanas noteikumus un pieejamību Rīgas FIR, un jebkura atsauce uz tiem jāveic caur
URL: https://www.nm.eurocontrol.int/RAD/index.html
1.2.5 Atļaujas speciāliem lidojumiem
Īpaša rakstura lidojumi, tādi kā uzraudzības lidojumi, zinātniski pētnieciski lidojumi utt. var tikt atbrīvoti no augstākminētajiem ierobežojumiem.
Atbrīvojuma pieprasījums jāiesniedz tādā laikā, lai to saņemtu vismaz vienu nedēļu pirms plānotās lidojuma dienas uz:
Post:Civilā aviācijas aģentūra
Lidosta “Rīga”, Biroju iela 10
Mārupes novads
LV-1053, Latvija
Tel:+371 67830950
Fax:+371 67830967
Email: caa@caa.gov.lv
AFS:NIL
URL: http://www.caa.lv https://www.caa.gov.lv
Procedūras, kas attiecas uz atkārtotiem lidojumu plāniem (RPL, ir noteiktas sekojošos dokumentos: ICAO Doc 7030 , ICAO Doc 4444 and the EUROCONTROL Network Operations Handbook.
Gaisa kuģu operatoriem, kuri lieto atkārtotos lidojumu plānus (RPL), jānodrošina, ka RPL dati lidojumiem uz vai no Rīgas FIR vai tā pārlidošanai ir iesniegti NM RPL Team.
RPL jāiesniedz FPS RPL formātā, kā pielikums e-pastam, kas adresēts:
Email: rpl@eurocontrol.int
Rokasgrāmata “IFPS Users Manual” atrodama interneta vietnē:
URL: https://www.eurocontrol.int/publication/ifps-users-manual Tālāku informāciju var saņemt, kontaktējoties ar RPL uzraugu:
Email: rpl@eurocontrol.int
Tel: +32 2 7451957
2.2.1 Pastāvīgas izmaiņas
Apstiprināta RPL pastāvīgas izmaiņas jāiesniedz Rīgas FMP vismaz 7 darba dienas pirms lidojumu uzsākšanas.
2.2.2 Vienreizējas izmaiņas
Apstiprināta RPL vienreizējas izmaiņas attiecībā uz katru individuālu lidojumu jāiesniedz ne vēlāk kā 60 minūtes pirms lidojuma uzsākšanas ATC lidojuma plāna formā vai kā izmaiņu ziņojumu.
Ja kāds lidojums gatavojas aizkavēties 15 vai vairāk minūtes par RPL noteikto izlidošanas laiku, nekavējoties jāziņo Rīgas FIR izlidošanas lidlauka ATS dienestam.
Par pēc RPL veiktu lidojumu netiek pārraidīti lidojuma plāna (FPL) ziņojumi.
Izlidošanas (DEP), ielidošanas (ARR), aizkavēšanās (DLA), izmaiņu (CHG) un atcelšanas (CNL) ziņojumi tiek pārraidīti:
• IFR lidojumiem, kas izlido no Rīgas FIR uz IFPS zonu, tikai uz IFPS;
• IFR lidojumiem, kas izlido no Rīgas FIR un izlido no IFPS zonas, uz IFPS un ATS dienestiem ārpus IFPS zonas;
• VFR lidojumiem uz attiecīgajiem ATS dienestiem Rīgas FIR un attiecīgajiem ATS dienestiem ārpus Rīgas FIR.
Jebkuru EOBT izmaiņu (+ vai -) vairāk nekā 15 minūšu gadījumā lidojumam, par kuru jau iesniegts lidojuma plāns, lidojuma plāns ir jālabo vai jāiesniedz jauns lidojuma plāns, kad atcelts vecais plāns.
Piezīme: Pirms izlidošanas iesniegtajai informācijai attiecībā uz degvielas daudzumu un cilvēku skaitu uz borta, kas neatbilst īstenībai izlidošanas laikā, ir būtiska nozīme lidojuma plānā un kā tāda arī jāziņo.
Ikvienā gadījumā, kad tiek atcelts lidojums, par kuru iesniegts lidojuma plāns, nekavējoties jāinformē attiecīgā ATS struktūrvienība.
Ja kāds gaisa kuģis izlido no nekontrolētā Latvijas lidlauka vai helikopteru lidlauka, pēc izlidošanas pilotam jāaktivizē FPL (ja iesniegts) un jāziņo par faktisko izlidošanas laiku tuvākajai ATS struktūrvienībai.
3.2.1 Lidojuma plāns tiks uzskatīts par noslēgtu pēc ielidošanas ziņojuma saņemšanas.
3.2.2 Ielidošanas ziņojums jāiesniedz personiski vai pa radiotelefonu, vai datu līniju iespējami ātri pēc nosēšanās attiecīgajai ielidošanas lidlauka ATS struktūrvienībai par jebkuru lidojumu, par kuru ir bijis iesniegts lidojuma plāns, par visu lidojumu vai palikušo lidojuma daļu līdz galamērķa lidlaukam.
3.2.3 Ielidošanas ziņojuma iesniegšana nav nepieciešama pēc nosēšanās lidlaukā, kur ATS pakalpojumi tiek sniegti tādā veidā, ka radiosakari vai vizuāli signāli norāda, ka nosēšanās ir bijusi novērota.
3.2.4 Ja nosēšanās lidlaukā vai lidojumu veikšanas vietā nav ATS struktūrvienības, pēc iespējas ātrāk jāizveido ielidošanas ziņojums un ar visātrāk pieejamajiem līdzekļiem jānodod tas ARO Rīga:
AFS: EVRAZPZX
Tel: +371 67300642, +371 67300645, +371 67783761
Fax:+371 67300644, +371 67220294
3.2.5 Ja lidojuma plāns iesniegts tikai attiecībā uz kādu lidojuma daļu un tā nav pēdējā lidojuma daļa līdz galamērķim, tas jāslēdz ar attiecīga ziņojuma iesniegumu attiecīgajai ATS struktūrvienībai. Šo ziņojumu nevar uzskatīt par ielidošanas ziņojumu.
3.2.6 Ja ir zināms, ka sakaru līdzekļi ielidošanas lidlaukā vai lidojuma veikšanas vietā nav adekvāti un alternatīvu līdzekļu ielidošanas ziņojuma nodošanai uz zemes nav, ir jāveic sekojoši pasākumi – tieši pirms nosēšanās gaisa kuģim, ja iespējams, jāpārraida attiecīgajai ATS struktūrvienībai ielidošanas ziņojumam līdzīgs ziņojums, kur šāds ziņojums tiek prasīts. Parasti šis ziņojums ir jāpārraida aeronavigācijas stacijai, kas atrodas tajā ATS struktūrvienībā, kura sniedz pakalpojumus lidojumu informācijas rajonā, kurā gaisa kuģis veic lidojumu.
3.2.7 Ja paredzams, ka ielidošanas ziņojums nesasniegs attiecīgo ATS struktūrvienību 30 minūšu laikā pēc ETA, lidojuma plāna 18. punktā jāsniedz paziņojums par laiku, kad var sagaidīt ielidošanas ziņojumu (piemēram, RMK/EXPECT ARR REPORT 1520).
Gaisa kuģu sniegtajiem ielidošanas ziņojumiem jāsatur sekojoša informācija:
1. gaisa kuģa identifikācija;
2. izlidošanas lidlauks vai lidojumu veikšanas vieta;
3. galamērķa lidlauks vai lidojumu veikšanas vieta (tikai gadījumā, ja tiek veikta nosēšanās rezerves lidlaukā);
4. ielidošanas lidlauks vai lidojuma veikšanas vieta;
5. ielidošanas laiks.
4.1.1 1 lidojuma plāns un ar to saistītie ziņojumi jāadresē TIKAI diviem IFPS dienestiem:
Ja AFTN - EUCHZMFP un EUCBZMFP
Ja SITA - BRUEP7X un PAREP7X
Piezīme 1: Abiem IFPU jābūt adresētiem visiem lidojumu plāniem un ar tiem saistītajiem ziņojumiem.
Piezīme 2: Jebkuram VFR lidojumam jāpievieno speciālas adreses, dodot priekšroku paragrāfā 4.4 aprakstītajai pāradresēšanas funkcijas lietošanai.
4.2.1 Lidojuma daļai Rīgas FIR robežās jāadresē tikai divi IFPU, kā norādīts paragrāfā 4.1.1.
4.3.1 Lidojuma daļai Rīgas FIR robežās jāadresē tikai divi IFPU, kā norādīts paragrāfā 4.1.1.
4.3.2 Jebkurai lidojuma daļai ārpus IFPS zonas lidojuma plāna iesniedzējs ir atbildīgs par lidojuma plāna un ar to saistīto ziņojumu adresēšanu visām atbilstošajām ATS struktūrvienībām saskaņā ar ICAO Doc 4444 procedūrām. Paragrāfā 4.4 aprakstītā procedūra paskaidro labāko veidu adresēšanai, tā kā tas nodrošina saskaņojumu starp ziņojumiem, kas tiek izplatīti IFPS zonā un ārpus tās. Šī procedūra ļauj IFPS izplatīt validētu lidojuma plānu vai ar to saistītu ziņojumu jebkurai papildus AFTN adresei, kura ir iekļauta adrešu līnijā, kā aprakstīts zemāk.
4.4.1 Jebkura papildus adrese jāievieto pēc iesniedzēja informācijas līnijas uzreiz pirms atvērtām iekavām, kas norāda ziņojuma sākumu. Zemāk dots AFTN ziņojuma ar šādām papildus adresēm piemērs:
ZCZC BOC548 250925
FF EUCBZMFP EUCHZMFP
250920 EVRAZPZX
AD ADDRESS1 ADDRESS2 ADDRESS3 ADDRESS4 ADDRESS5 ADDRESS6 ADDRESS7
AD ADDRESS8
(FPL-BTI683-IS
-B735/M-SRYW/S
-EVRA1430
-……….
-………
Jāpielieto sekojoši noteikumi:
i. Papildus adrešu līnijām jāsākas ar atslēgas vārdu AD, lai atšķirtu tās no citām iespējamām komentāru līnijām.
ii. Papildus adrešu līnijām jāseko vienai aiz otras (nekādas citas komentāru līnijas starp tām), un tām ir jābūt tieši pirms līnijas, kas satur atvērtu iekavu.
iii. Līnijā nedrīkst būt vairāk par 7 papildus adresēm un katrai adresei ir jāsastāv no 8 rakstu zīmēm.
5.1 Lidojumu plāna iesniedzēji, kuri vēlas testēt FPL IFPUV pirms to iesniegšanas operatīvajam IFPS, var tos iesniegt caur AFTN vai SITA vienai no sekojošām adresēm:
AFTN: EUCHZMFV
SITA: BRUEY7X
5.2 Testēšanas lidojumu plānus var iesniegt ar LIDOJUMA DATUMU (DOF) līdz 120 stundām (5 dienām) iepriekš, ieliekot DOF/18. punktā, formātā DOF/yymmdd, kur “yy” ir gada apzīmējums, “mm” ir mēneša apzīmējums un “dd” ir diena. Sistēma atbildēs uz lidojuma plāna iesniegšanu ar atbildes ziņojumu APSTIPRINĀJUMS (ACK), kas norāda, ka, ja FPL ir iesniegts IFPS, FPL tiks automātiski apstrādāts, vai NORAIDĪTS (REJ), kas norāda uz neizdošanos. REJ gadījumā atbildes ziņojums saturēs sistēmas ģenerētu neizdošanās iemeslu, tāpēc IFPUV neģenerē ar roku apstrādātus (MAN) ziņojumus.
5.3 Jebkurš IFPUV atbildes ziņojums satur frāzi “This message has been sent by a test system and must not be used operationally” [Šo ziņojumu ir nosūtījusi testa sistēma un to nedrīkst lietot operacionāli]. Šis teksts tiek pievienots, lai nodrošinātu to, ka nerodas sajukums starp iesniegumiem testa sistēmai un operatīvajam IFPS.
5.4 IFPUV nav pievienots operatīvajam IFPS, un testa ziņojumi netiek ne izplatīti, ne saglabāti sistēmā. Tā kā FPL netiek saglabāti IFPUV, ar lidojumu plāniem saistītie ziņojumi (piemēram, CHG, DLA, CNL, RQP, utt.) tiek noraidīti ar ziņojumu: “ERROR: no existing filed flight plan matches this message” [KĻŪDA: neviens esošs aizpildīts lidojuma plāns neatbilst šim ziņojumam].
Detalizētu informāciju attiecībā uz IFPS operācijām var atrast rokasgrāmatā “IFPS User Manual part of the Network Operations Handbook”, kas pieejama interneta bibliotēkā:
URL: https://www.eurocontrol.int/publication/ifps-users-manual