Gaisa kuģu pārtveršanas* gadījumos virs Latvijas Republikas teritorijas un teritoriālajiem ūdeņiem tiek pielietotas sekojošas procedūras un vizuālās zīmes.
1.1 Gaisa kuģim, kuru pārtvēris cits gaisa kuģis, nekavējoties:
a. jāseko pārtverošā gaisa kuģa dotajiem norādījumiem, saskaņā ar specifikācijām interpretējot un atbildot uz vizuālajiem signāliem;
b. jāziņo, ja iespējams, attiecīgajam gaisa satiksmes vadības punktam;
c. jācenšas nodibināt radiosakarus ar pārtverošo gaisa kuģi vai atbilstošo pārtveršanas kontroles punktu, veicot vispārīgu izsaukumu avārijas frekvencē 121.500 MHz, sniedzot ziņas par pārtverto gaisa kuģi un lidojuma raksturu;
d. ja gaisa kuģis aprīkots ar SSR transponderi, jāizvēlas režīms A, kods 7700, ja vien attiecīgais gaisa satiksmes vadības punkts nav devis citus norādījumus.
1.2 Ja radio kontakts ir nodibināts pārtveršanas laikā, bet sakari parastā valodā nav iespējami, jācenšas nodot instrukcijas, to apstiprinājums un būtiska informācija, lietojot sekojošajā tabulā dotās frāzes un izrunu un pārraidot katru frāzi divas reizes:
Frāze |
Izruna* |
Nozīme |
---|---|---|
CALL SIGN (pazīšanas signāls*) |
KOL-SA-IN (pazīšanas signāls) |
Mans pazīšanas signāls ir (pazīšanas signāls) |
WILCO |
VILL-KO |
Sapratu. Izpildīšu |
CAN NOT |
KANN NOTT |
Nevaru izpildīt |
REPEAT |
REE-PEET |
Atkārtojiet norādījumu |
AM LOST |
AM LOSST |
Atrašanās vietu nezinu |
MAYDAY |
MAYDAY |
Esmu briesmās |
HIJACK* |
HI-JACK |
Esmu nolaupīts |
LAND (vietas nosaukums) |
LAAND (vietas nosaukums) |
Pieprasu nosēšanos (vietas nosaukums) |
DESCEND |
DEE-SEND |
Pieprasu augstuma samazināšanu |
1.3 Pārtverošajam gaisa kuģim iepriekšējā paragrāfā aprakstītajā situācijā jālieto norādītās frāzes, atkārtojot tās divas reizes:
Frāze |
Izruna* |
Nozīme |
---|---|---|
CALL SIGN |
KOL-SA-IN |
Kāds ir jūsu pazīšanas signāls? |
FOLLOW |
FOL-LO |
Sekojiet man |
DESCEND |
DEE-SEND |
Samaziniet augstumu lai nosēstos |
YOU LAND |
YOU LAAND |
Nosēdieties šajā lidlaukā |
PROCEED |
PRO-SEED |
Jūs varat doties |
1.4 Ja jebkuri pa radio no jebkuriem avotiem saņemtie norādījumi ir pretrunā ar pārtverošā gaisa kuģa dotajiem vizuālajiem signāliem, pārtvertajam gaisa kuģim ir jāpieprasa nekavējoši paskaidrojumi, turpinot izpildīt pārtverošā gaisa kuģa dotos vizuālos norādījumus.
1.5 Ja jebkuri pa radio no jebkuriem avotiem saņemtie norādījumi ir pretrunā ar pārtverošā gaisa kuģa pa radio dotajām instrukcijām, pārtvertajam gaisa kuģim jāpieprasa nekavējoši paskaidrojumi, turpinot izpildīt pārtverošā gaisa kuģa pa radio dotos norādījumus.
1.6 Vizuālie signāli detalizēti doti tabulā PĀRTVERŠANAS GADĪJUMĀ PIELIETOJAMIE SIGNĀLI.
Signāli, kurus dod pārtverošais gaisa kuģis, un pārtvertā gaisa kuģa atbildes
Sērijas |
PĀRTVEROŠĀ gaisa kuģa signāli |
Nozīme |
PĀRTVERTĀ gaisa kuģa atbildes |
Nozīme |
---|---|---|---|---|
1 |
DIENA vai NAKTS – šūpojot gaisa kuģi un signalizējot ar navigācijas ugunīm neregulāros intervālos (helikoptera gadījumā – ar nosēšanās ugunīm) no pozīcijas nedaudz virs un priekšā un, parasti, pa kreisi no pārtvertā gaisa kuģa (vai helikoptera gadījumā – pa labi) un, pēc apstiprinājuma saņemšanas, lēns pagrieziens, nemainot augstumu, parasti pa kreisi (helikoptera gadījumā – pa labi) uz vēlamo kursu. Piezīme 1: meteoroloģisko apstākļu vai zemes tuvuma dēļ pārtverošajam gaisa kuģim augstākminētās (Sērijas 1) pozīcijas un pagriezienus var nākties izpildīt apgrieztā secībā. Piezīme 2: Ja pārtvertais gaisa kuģis nespēj uzturēt distanci ar pārtverošo gaisa kuģi, pēdējam ir jāveic “hipodroma” shēmas lidojumu sērija un jāšūpo gaisa kuģis katru reizi, kad tas lido garām pārtvertajam gaisa kuģim. |
Jūs esat pārtverts. Sekojiet man. |
DIENA vai NAKTS – šūpojot gaisa kuģi, signalizējot ar navigācijas ugunīm neregulāros intervālos un sekojot. |
Sapratu, izpildīšu |
2 |
DIENA vai NAKTS – pēkšņs manevrs prom no pārtvertā gaisa kuģa, 90 grādu vai vairāk pagrieziens uzņemot augstumu, nešķērsojot pārtvertā gaisa kuģa lidojuma līniju. |
Jūs varat turpināt lidojumu |
DIENA VAI NAKTS – šūpojot gaisa kuģi. |
Sapratu, izpildīšu |
3 |
DIENA vai NAKTS – izlaižot šasiju (ja pieņemami), rādot nepārtrauktas nosēšanās ugunis un pārlidojot izmantojamo skrejceļu vai, ja pārtvertais gaisa kuģis ir helikopters, pārlidojot helikopteru nosēšanās zonu. Helikopteru gadījumos, pārtverošais helikopters veic nosēšanās pieeju, atrodoties karāšanās režīmā blakus nosēšanās zonai. |
Nosēsties šajā lidlaukā |
DIENA vai NAKTS – izlaižot šasiju, (ja pieņemami), rādot nepārtrauktas nosēšanās ugunis un sekojot pārtverošajam gaisa kuģim un, ja pārlidojot izmantojamo skrejceļu vai helikopteru nosēšanās zonu, nosēšanās tiek uzskatīta par drošu, nosēsties. |
Sapratu, izpildīšu |
Signāli, kurus dod pārtvertais gaisa kuģis, un pārtverošā gaisa kuģa atbildes
Sērijas |
PĀRTVERTĀ gaisa kuģa signāli |
Nozīme |
PĀRTVEROŠĀ gaisa kuģa atbildes |
Nozīme |
---|---|---|---|---|
4 |
DIENA vai NAKTS – ievelkot šasiju (ja pieņemami) un signalizējot ar nosēšanās ugunīm, pārlidojot izmantojamo skrejceļu vai helikopteru nosēšanās zonu augstumā, kas pārsniedz 300 m (1000 ft), bet nepārsniedz 600 m (2000 ft) (helikoptera gadījumā augstumā, kas pārsniedz 50 m (170 ft), bet nepārsniedz 100 m (330 ft) virs lidlauka līmeņa, un turpinot riņķot virs skrejceļa vai helikoptera nosēšanās zonas. Ja nav iespējams signalizēt ar nosēšanās ugunīm, signalizēt ar jebkurām pieejamām ugunīm. |
Lidlauks, ko jūs esat nozīmējis, nav adekvāts. |
DIENA vai NAKTS – ja ir vēlams, lai pārtvertais gaisa kuģis sekotu pārtverošajam gaisa kuģim uz rezerves lidlauku, pārtverošais gaisa kuģis ievelk savu šasiju (ja pieņemami) un lieto pārtverošajam gaisa kuģim paredzētos Sērijas 1 signālus. Ja tiek nolemts atbrīvot pārtverto gaisa kuģi, pārtverošais gaisa kuģis lieto pārtverošajam gaisa kuģim paredzētos Sērijas 2 signālus. |
Sapratu, sekojiet man. Sapratu, jūs varat turpināt lidojumu |
5 |
DIENA vai NAKTS – regulāra visu pieejamo uguņu ieslēgšana un izslēgšana, bet tādā veidā, lai tās varētu atšķirt no mirgojošām ugunīm. |
Nevaru izpildīt |
DIENA vai NAKTS – lieto pārtverošajam gaisa kuģim paredzētos Sērijas 2 signālus. |
Sapratu. |
6 |
DIENA vai NAKTS – neregulāra signalizēšana ar visām pieejamajām ugunīm. |
Esmu briesmās. |
DIENA vai NAKTS – ieto pārtverošajam gaisa kuģim paredzētos Sērijas 2 signālus. |
Sapratu. |