PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
1. NODAĻA. Definīcijas un vispārīgi sertificēšanas noteikumi | ||
1.2.2 |
Atbilstoši Čikāgas konvencijas 1. pielikuma prasībām izdotas licences validēšana no trešās valsts puses notiek saskaņā ar ES regulas prasībām. |
ES regula Nr. 2020/723. |
1.2.2 |
Citu valstu izdotās nacionālās licences (kuras neatbilst ICAO prasībām), kuras ir uzskaitītas Ministru kabineta 2013.gada 15.oktobra noteikumu Nr.1111 3.2 punktā, validē atbilstoši šo noteikumu prasībām. |
Ministru kabineta 2013.gada 15.oktobra noteikumi Nr.1111 ”Noteikumi par ārvalstu civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes personāla apliecību atzīšanu.” |
1.2.9.6 a) |
Pilotus, kuri apliecinājuši operatīvā līmeņa valodas prasmes (4. līmenis), atkārtoti novērtē vismaz reizi četros gados. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.055 punkta c) apakšpunkta 1. punkts. |
2. NODAĻA. Pilotu apliecības un kvalifikācijas atzīmes | ||
2.1.3.1.1 |
Nav helikoptera kvalifikācijas klases. |
|
2.1.9.2 |
Pilota apliecības turētājs, darbojoties kā otrais pilots vai PICUS, ir tiesīgs izmantot visu otrā pilota laiku kā kopējo lidojuma laiku, kas nepieciešams augstākai pilota apliecības kvalifikācijas atzīmei. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.035 punkta a) apakšpunkta 3. punkts. |
2.1.10 |
Planiera pilota apliecības turētājs, kas sasniedzis 70 gadu vecumu, neveic lidojumus planiera pilota statusā pasažieru komercpārvadājumos ar planieri. Gaisa balona apliecības turētājs, kas sasniedzis 70 gadu vecumu, neveic lidojumus gaisa balona pilota statusā pasažieru komercpārvadājumos ar gaisa balonu. |
ES regulas Nr. 2018/1976 III pielikuma punkts SFCL.065. ES regulas Nr. 2018/395 III pielikuma BFCL.065 punkts. |
2.3.2.1 |
PPL turētājs ar instruktora vai eksaminētāja privilēģijām var saņemt atlīdzību par lidojumu apmācību, prasmju pārbaudījumiem un PC šīm licencēm. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.205.A punkta b) apakšpunkts. |
2.3.2.2 |
Pirms lidojumu veikšanas naktī, privātpilota apliecības turētājam jāiegūst nakts lidojumu kvalifikācija. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.810 punkts. |
2.3.3.1.1 |
PPL(A) pretendentiem jābūt pabeigtai vismaz 45 stundu lidojumu apmācībai gaisa kuģos, 5 no kurām var būt pabeigtas FSTD. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.210.A punkts. |
2.3.4.1.1 |
PPL(H) pretendentiem jābūt pabeigtai vismaz 45 stundu lidojumu apmācībai helikopteros, 5 no kurām var būt pabeigtas FNPT vai FFS. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.210.H punkts. |
2.3.4.2 |
Jābūt 25 stundu lidojumam divatā ar instruktoru. 35 no 45 lidojumu apmācības stundām jābūt izpildītām uz tā paša helikoptera tipa, ko izmanto prasmju pārbaudes testam. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.210.H punkts. |
2.4.4.1.1 |
CPL (H) pieredzei nepieciešams 185 stundu moduļu mācību kurss vai 135 stundu integrēto mācību kurss. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma 3. papildinājums. |
2.6.3.1.1 |
ATPL(A) pretendentiem ir MPL; vai CPL(A) un daudzzinēju IR lidmašīnām. CPL(A) gadījumā pretendents ir apguvis arī MCC mācības. Jābūt 500 lidojuma stundu pieredzei ar daudz-pilotu gaisa kuģiem. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.510.A punkta a) apakšpunkts un b) apakšpunkta 1. punkts. |
2.6.4.1.1 |
ATPL(H) pretendenti ir CPL(H) un daudzpilotu helikoptera tipa kvalifikācijas turētāji, kā arī ir apguvuši MCC mācības. Jābūt 350 lidojuma stundu pieredzei ar daudzpilotu helikopteriem. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma FCL.510.H punkta a) apakšpunkts un b) apakšpunkta 1. punkts. |
2.7.1.3.2 |
Ja PPL pievieno instrumentālo lidojumu kvalifikāciju, apliecības turētājs veic tīrā toņa audiometrijas pārbaudes atbilstīgi periodiskumam un standartam, kas ir nepieciešams 1. klases veselības apliecību turētājiem. |
ES regulas Nr. 1178/2011 I pielikuma MED.A.030 punkta e) apakšpunkts. |
2.9 |
Planiera pilota apliecības izdod saskaņā ar ES regulas Nr. 2018/1976 III pielikuma prasībām, kuras piemēro planiera pilotu licencēšanai. |
ES regulas Nr. 2018/1976 III pielikums. |
2.10 |
Gaisa balona pilotu apliecības izdod saskaņā ar ES regulas Nr. 2018/395 III pielikuma prasībām, kuras piemēro gaisa balona pilotu licencēšanai. |
ES regulas Nr. 2018/395 III pielikums. |
3. NODAĻA. Lidojuma apkalpes locekļu, kas nav piloti, apliecības | ||
3.2 |
Lidotāja stūrmaņa apliecības netiek izdotas. |
|
3.3 |
Lidotāja inženiera apliecības izdod saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 11.decembra noteikumu Nr. 762 “Civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļu sertificēšanas noteikumi” prasībām. |
Ministru kabineta 2018.gada 11.decembra noteikumi Nr. 762 “Civilās aviācijas gaisa kuģa lidojumu apkalpes locekļu sertificēšanas noteikumi” |
3.4 |
Lidotāja radiotelefona operatora apliecības netiek izdotas. |
|
4. NODAĻA. Personāla, kas nav apkalpes locekļi, apliecības un kvalifikācijas atzīmes | ||
4.4.1.1 |
Gaisa satiksmes vadības dispečera licences izsniegšanai nav vecuma nosacījuma. |
|
4.4.1.3 |
Attiecīgā kvalifikācijas kursa ilgums nav noteikts. |
|
4.5.1 |
Kvalifikācijas atzīmju saraksts ir nedaudz atšķirīgs: a. lidlauka kontrole vizuāli; b. lidlauka kontrole instrumentāli; c. pieejas kontrole ar procedūrām; d. pieejas kontrole ar radiolokāciju; e. zonas kontrole ar procedūrām; f. zonas kontrole ar radiolokāciju. |
|
4.5.2.2.2 |
Attiecīgo kvalifikācijas kursu derīguma termiņam sākotnējai piešķiršanai vai atjaunošanai jāsākas ne vēlāk kā 30 dienas pēc datuma, kad novērtējums ir veiksmīgi pabeigts. |
|
4.5.3.3 |
Instruktora kvalifikācijas atzīmju turētājiem jābūt autorizētiem nodrošināt apmācību darba vietā un uzraudzību darba pozīcijā zonām, kas nosegtas ar derīgu kvalifikācijas atzīmi. |
|
4.5.3.4 |
Gaisa satiksmes vadības dispečera licences turētājam nav atļauts izmantot reitinga iespējas pēc vairāk nekā 90 dienu prombūtnes perioda vai gadījumā, ja kvalifikācijas atzīmes atkārtota apstiprināšana neizdodas nepietiekama minimālo darba stundu skaita dēļ. |
|
4.6 |
Šī apliecība netiek izdota. |
|
4.7 |
Šī apliecība netiek izdota. |
|
PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
3. NODAĻA. Vispārīgie noteikumi | ||
3.2.2 |
Gaisa kuģis, kuram ir zināms, ka cita gaisa kuģa manevrēšanas spējas ir pasliktinātas, dod ceļu šim gaisa kuģim. |
Jauns noteikums. ES regulas Nr. 923/2012 SERA.3210. punkta b) apakšpunkts. |
3.2.3.2 (b) |
“2) ja vien tie nav nekustīgi un atbilstoši apgaismoti, visi gaisa kuģi lidlauka kustības zonā ieslēdz ugunis, kas paredzētas to konstrukcijas gabarītu parādīšanai, ciktāl tas iespējams;” |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.3215. punkta b) apakšpunkta 2. punkts (ICAO konvencijas 2. pielikuma 3.2.3.2. punkta b) apakšpunktā ietverto standartu papildinot ar tekstu treknrakstā). |
3.2.5(c) un (d) |
“c) izņemot gaisa balonus un ja vien nav norādīts citādi vai ja ATC nav sniegusi citas instrukcijas, tuvojoties, lai veiktu nosēšanos, vai pēc pacelšanās visus pagriezienus veic pa kreisi; d) izņemot gaisa balonus un ja vien drošības noteikumu, skrejceļa izvietojuma vai gaisa satiksmes apsvērumu dēļ nav vēlams izvēlēties citu virzienu, nosēšanos un pacelšanos veic pret vēju.” |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.3225. punkts atšķiras no ICAO konvencijas 2. pielikuma 3.2.5. punkta c) apakšpunktā un 3.2.5. punkta d) apakšpunktā noteiktā standarta tādā ziņā, ka šajā punktā ir precizēts, ka tā c) un d) apakšpunkts neattiecas uz gaisa baloniem. |
3.3.1.2(e) |
“jebkurš lidojums pāri valsts robežai, ja vien attiecīgās valstis nav noteikušas citādi.” |
Attiecībā uz VFR lidojumiem, kurus paredzēts veikt pāri valsts robežai, ES regula Nr. 923/2012 (SERA.4001. punkta b) apakšpunkta 5. punkts) atšķiras no ICAO konvencijas 2. pielikuma 3.3.1.2. punkta e) apakšpunktā noteiktā standarta ar to, ka ir pievienots teksts treknrakstā. |
3.3.1.2 |
"visi lidojumi, ko paredzēts veikt naktī, ja ir paredzēts izlidot no lidlauka apkaimes." |
Attiecībā uz VFR un IFR lidojumiem, ko paredzēts veikt naktī, ES regulas Nr. 923/2012 SERA.4001. punkta b) apakšpunkta 6. punktā ir iekļauta šāda papildu prasība. |
3.2.2.4 |
“i) Planieri, kas apdzen. Planieris, kas apdzen citu planieri, var mainīt savu kursu pa labi vai pa kreisi.” |
Jauns noteikums. ES regulā (ES) Nr. 923/2012 SERA.3210. punkta c) apakšpunkta 3. punkta i) apakšpunkts atšķiras no ICAO konvencijas 2. pielikuma 3.2.2.4. punktā noteiktā standarta, precizējot minēto. |
3.8 un 2.papildinājums |
3. nodaļas 3.8. daļā minētais vārds “briesmās” Savienības tiesību aktā nav iekļauts, tādējādi paplašinot eskortēšanas operāciju veikšanas jomu un darot iespējamu to nodrošināt jebkura tipa lidojumiem, kas šādu pakalpojumu pieprasa. Turklāt Savienības tiesību aktā nav iekļauti noteikumi, kas ietverti 2. papildinājumā, tostarp 1.1.–1.3. daļā, kā arī A pievienojumā atrodamie noteikumi. |
ES regulas Nr. 923/2012, SERA.11015. punkta (a) apakšpunkts. |
4. NODAĻA. Vizuālo lidojumu noteikumi | ||
4.3 |
“Ja to noteikusi kompetentā iestāde, VFR lidojumus naktī var atļaut ar šādiem nosacījumiem: 1) izlidojot no lidlauka apkaimes, lidojuma plānu iesniedz saskaņā ar SERA.4001. punkta b) apakšpunkta 6. punktu; 2) lidojumos izveido un uztur divpusēju radiosakaru klausīšanos attiecīgajāATS sakaru kanālā, ja tāds pieejams; 3) piemēro S5-1. tabulā precizēto minimālo redzamību un attālumu līdz mākoņiem vizuālajos meteoroloģiskajos apstākļos (VMC), bet: i) apakšējās mākoņu robežas augstums nav mazāks kā 450 m (1 500 ft); ii) netiek piemēroti S5-1. tabulas a) un b) apakšpunkta noteikumi attiecībā uz samazinātu redzamību lidojumā; iii) B, C, D, E, F un G klases gaisa telpā 900 m (3 000 ft) virs vidējā jūras līmeņa vai zemāk vai augstāk nekā 300 m (1 000 ft) virs zemes atkarībā no tā, kas ir augstāk, pilots saglabā pastāvīgu vizuālo kontaktu ar zemes virsmu; un v) lidojumiem kalnainā rajonā kompetentā iestāde var noteikt lielāku minimālo redzamību un attālumu līdz mākoņiem vizuālajos meteoroloģiskajos apstākļos; 5) izņemot, ja tas ir nepieciešams pacelšanās vai nolaišanās vajadzībām, vai izņemot, ja kompetentā iestāde devusi īpašu atļauju, VFR lidojumu naktī veic līmenī, kas nav zemāks par tās valsts noteikto minimālo lidojuma absolūto augstumu, pār kuras teritoriju tas tiek veikts, vai, ja šāds minimālais lidojuma absolūtais augstums nav noteikts, tad: i) virs augsta apvidus vai kalnainos rajonos – līmenī, kas ir vismaz 600 m (2 000 ft) virs augstākā šķēršļa 8 km rādiusā ap aprēķināto gaisa kuģa atrašanās vietu; ii) citos rajonos, kas nav minēti i) apakšpunktā, – līmenī, kas ir vismaz 300 m (1 000 ft) virs augstākā šķēršļa 8 km rādiusā ap aprēķināto gaisa kuģa atrašanās vietu.” |
Jauns noteikums. ICAO 2.pielikuma 4.3 punktu aizstāj ES regulas Nr. 923/2012 SERA.5005 punkta (c) apakšpunkts. |
4.5 |
Maksimāli atļautais lidojuma līmenis ir 285. |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.5005 punkta (e) apakšpunkts. |
4.6 |
"f) Izņemot, ja tas nepieciešams pacelšanās vai nosēšanās vajadzībām, vai izņemot ar kompetentās iestādes atļauju, VFR lidojumus neveic: 1) virs pārapdzīvotiem pilsētu rajoniem, mazpilsētām vai ciemiem, vai cilvēku pulcēšanās vietām brīvā dabā augstumā, kas mazāks nekā 300 m (1 000 ft) virs augstākā šķēršļa 600 m rādiusā ap gaisa kuģi; 2) visos citos rajonos, kas nav minēti 1. apakšpunktā, zemāk par 150 m (500 ft) virs zemes vai ūdens vai 150 m (500 ft) virs augstākā šķēršļa 150 m (500 ft) rādiusā ap gaisa kuģi" |
ICAO konvencijas 2. pielikuma 4.6. punktu aizstāj ar ES regulas Nr. 923/2012 SERA.5005. punktu, f) apakšpunktā ieviešot šķēršļu pārlidošanas kritērijus. |
DOKUMENTA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
4. NODAĻA. Vispārīgie noteikumi gaisa satiksmes pakalpojumiem | ||
4.4.2.1.2 |
Gadījumā, kad kontrolētam lidojumam paredzamais riteņu atbloķēšanas laiks pārsniedz 15 minūšu kavēšanos vai nekontrolētam lidojumam ar iesniegtu lidojuma plānu kavēšanās ir 1 stunda, lidojuma plānā ir jāizdara labojumi vai jāiesniedz jauns lidojuma plāns un jāatceļ iepriekšējais lidojuma plāns (atkarībā, kas ir piemērojams). |
|
4.4.2.1.3 |
Gadījumā, kad kontrolētam lidojumam paredzamais riteņu atbloķēšanas laiks pārsniedz 15 minūšu kavēšanos vai nekontrolētam lidojumam ar iesniegtu lidojuma plānu kavēšanās ir 1 stunda, lidojuma plānā ir jāizdara labojumi vai jāiesniedz jauns lidojuma plāns un jāatceļ iepriekšējais lidojuma plāns (atkarībā, kas ir piemērojams). |
|
4.9.2 |
SERA.14090(c)(2) attiecas uz SUPER augstas turbulences kategorijas kontekstā, kompetentā iestāde nosaka, uz kuriem gaisa kuģiem tas attiecas. 9. grozījuma prasība ir tāda, ka SUPER tiek iekļauts saziņā tūlīt pēc izsaukuma zīmes, ar nosacījumu, ka kompetentā iestāde izmantos dokumentā 8643 esošo informāciju, lai noteiktu gaisa kuģi, kam radiosakaros ir jāizmanto “SUPER”. SERA izpratnē SUPER netiek uzskatīta par atsevišķu gaisa kuģa pēcstrūklas kategoriju, un tāpēc tā ir atšķirība. ICAO ierosinās izmaiņas ES regulējumā līdz 2021. gada beigām, tāpēc atšķirība uzskatāma par nebūtisku. |
Kamēr netiks apsvērta SERA.14090 (c) (2) redakcija, tiek izmantots dokuments 8643 kā atsauce, lai identificētu gaisa kuģus, kuriem sakaros jāizmanto SUPER. |
4.11.3 |
SERA.14065 (a) (2) attiecas uz vārda SUPER lietošanu gaisa kuģiem, kurus noteikusi kompetentā iestāde. Atšķirība ir saistīta ar lidmašīnas izvēli, kurai radiosakaros ir jāizmanto “SUPER”. Lai gan rezultāts būs tāds pats, SERA izpratnē “SUPER” netiek uzskatīta par atsevišķu gaisa kuģa pēcstrūklas kategoriju, un tāpēc tā ir atšķirība. ICAO izmaiņas plānots iekļaut ES regulējumā līdz 2021. gada beigām, tāpēc ir ieteikts atšķirību uzskatīt par nebūtisku. |
Kamēr netiks apsvērta SERA.14065 (a) (2) redakcija, tiek izmantots dokuments 8643 kā atsauce, lai identificētu gaisa kuģus, kuriem sakaros jāizmanto SUPER. |
7. NODAĻA. Lidlauka vadības pakalpojuma procedūras | ||
7.3 b) |
SERA.14065 (c) (2) attiecas uz vārda SUPER lietošanu gaisa kuģiem, kurus noteikusi kompetentā iestāde. Atšķirība ir saistīta ar lidmašīnas izvēli, kurai radiosakaros ir jāizmanto “SUPER”. Lai gan rezultāts būs tāds pats, SERA izpratnē “SUPER” netiek uzskatīta par atsevišķu gaisa kuģu pēcstrūklas kategoriju, un tāpēc tā ir atšķirība. ICAO izmaiņas plānots iekļaut ES regulējumā līdz 2021. gada beigām, tāpēc ir ieteikts atšķirību uzskatīt par nebūtisku. |
Kamēr netiks apsvērta SERA.14065 (c) (2) redakcija, tiek izmantots dokuments 8643 kā atsauce, lai identificētu gaisa kuģus, kuriem sakaros jāizmanto SUPER. |
15. NODAĻA. Procedūras, kas saistītas ar ārkārtas situācijām, komunikācijas kļūmēm un neparedzētiem gadījumiem | ||
15.2.4 |
SERA.14090 punkta d) apakšpunktā nav iekļauta iespēja paziņot par novirzi laika apstākļu dēļ, izmantojot CPDLC. ICAO izmaiņas plānots iekļaut ES regulējumā līdz 2021. gada beigām, tāpēc ir ieteikts atšķirību uzskatīt par nebūtisku. |
|
16. NODAĻA. Dažādas procedūras | ||
16.4.4.2.3 |
Kad vien operators paredz, ka konkrētais lidojums, par kuru ticis iesniegts RPL, iespējams sasniegs 15 minūšu vai ilgāku iesniegtajā lidojuma plānā minētā paredzamā riteņu atbloķēšanas laika kavējumu, nekavējoties ir jāinformē izlidošanas lidlauka atbildīgais ATS dienests. |
|
PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
2. NODAĻA. Vispārīgie noteikumi | ||
2.1.5 |
Pasaules Meteoroloģijas organizācijas (WMO) prasības par kvalifikāciju, kompetenci, izglītību un apmācību personālam, kas sniedz meteoroloģiskos pakalpojumus starptautiskajai aeronavigācijai, nav pārņemtas nacionālajos vai ES tiesību aktos. |
|
3. NODAĻA. Globālās sistēmas, atbalsta centri un meteoroloģiskie biroji | ||
3.4.2 |
ES normatīvajos aktos noteikta papildus prasība meteoroloģiskās novērošanas dienestam (MWO) sniegt attiecīgajām gaisa satiksmes pakalpojumu struktūrvienībām informāciju par toksisku ķīmisku vielu noplūdi atmosfērā, kas var ietekmēt gaisa telpu, kuru izmanto lidojumiem to atbildības rajonā. |
ES regulas Nr. 2017/373 MET.OR.245 punkta g) apakšpunkts tiek piemērots no 2020.gada 5. novembra. |
3.4.4 |
ES normatīvajos aktos nav iekļauta prasība, ka meteoroloģiskās novērošanas dienestam (MWO) jākoordinē SIGMET informācija ar kaimiņvalstu MWO. |
Plānots, ka ES regulas Nr.2017/373 grozījumi tiks pieņemti 2021.gada trešajā ceturksnī. |
5. NODAĻA. Novērojumi un ziņas no gaisa kuģiem | ||
5.5 |
Kompetentās iestādes pēc nepieciešamības nosaka citus apstākļus, par kuriem pēc saskaršanās ar tiem vai to novērošanas ziņo no gaisa kuģiem (ES regulas Nr. 923/2012 SERA.12005. punkta b) apakšpunkts). |
Šobrīd Latvija citus apstākļus, par kuriem pēc saskaršanās ar tiem vai to novērošanas ziņo no gaisa kuģiem, nav noteikusi. |
6. NODAĻA. Prognozes | ||
6.2.6 |
Pamatojoties uz ekspluatantu pieprasījumu, regulārās 24 stundu TAF prognozes lidlaukam “Rīga” un “Liepāja” tiek izsūtītas katras 3 stundas. |
Alternatīvie līdzekļi atbilstības panākšanai (AltMOC), kas nodrošina alternatīvu esošiem AMC1 MET.TR.220.(c) (apakšpunkti (a) un (c)), ir apstiprināti saskaņā ar ATM/ANS.AR.A.015. |
9. NODAĻA. Pakalpojumi ekspluatantiem un gaisa kuģu apkalpes locekļiem | ||
9.1.3 k); 9.2.2; 9.3.1 |
Prasības attiecībā uz ekspluatantu un gaisa kuģu apkalpes locekļu nodrošinājumu ar konsultatīvo informāciju par kosmiskajiem laika apstākļiem nav spēkā. |
ICAO 3. pielikuma 78. grozījuma jaunās prasības vēl nav pārņemtas ES normatīvajos aktos. |
11. NODAĻA. Prasības komunikācijām un to lietošana | ||
11.5 |
Speciālās ziņas no gaisa kuģiem, kuras nav ietvertas SIGMET ziņojumā, un pieejamie AIRMET ziņojumi netiek iekļauti D-VOLMET. |
|
10. PAPILDINĀJUMS. Tehniskās prasības komunikācijām un to lietošanai | ||
4.2.1 |
AIRMET informācija netiek iekļauta D-VOLMET. |
|
4.2.1 |
AIRMET informācija netiek iekļauta D-VOLMET. |
|
NIL
NIL
I DAĻA – STARPTAUTISKAIS KOMERCIĀLAIS GAISA TRANSPORTS “LIDMAŠĪNAS”, VIENPADSMITAIS IZDEVUMS
NIL
II DAĻA - STARPTAUTISKĀ VISPĀRĒJĀ AVIĀCIJA “LIDMAŠĪNAS”, DESMITAIS IZDEVUMS
NIL
III DAĻA - STARPTAUTISKĀS OPERĀCIJAS “HELIKOPTERI”, DEVĪTAIS IZDEVUMS
NIL
NIL
NIL
NIL
I SĒJUMS “RADIONAVIGĀCIJAS LĪDZEKĻI”, SEPTĪTAIS IZDEVUMS
NIL
II SĒJUMS “SAKARU PROCEDŪRAS, KAS IETVER ARĪ TĀS, KURĀM IR AERONAVIGĀCIJAS PAKALPOJUMU PROCEDŪRU (PANS) STATUSS”, SEPTĪTAIS IZDEVUMS
PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
5. NODAĻA. Aeronavigācijas mobilie pakalpojumi – Balss sakari | ||
5.2.1.4.1 |
ICAO konvencijas 10. pielikuma II sējuma 5.2.1.4.1. nodaļa Īstenošanas regulas (ES) Nr. 923/2012 SERA.14035. punktā transponēta ar dažām atšķirībām. Atšķirības starp minēto ICAO noteikto standartu un minēto Savienības regulu ir šādas: SERA.14035 Skaitļu pārraidīšana radiotelefonijā a) Skaitļu pārraidīšana 1. Visus skaitļus, ko izmanto, lai pārraidītu gaisa kuģa izsaukuma kodu, kursu, skrejceļu, vēja virzienu un ātrumu, pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi. i) Lidojuma līmeņus pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi, izņemot gadījumu, kad lidojuma līmenis izteikts veselos simtos. ii) Altimetra iestatījumu pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi, izņemot gadījumu, kad iestatījums ir 1 000 hPa, ko pārraida kā “ONE THOUSAND” (“VIENS TŪKSTOTIS”). iii) Visus skaitļus, ko izmanto, lai pārraidītu transpondera kodus, pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi, izņemot gadījumus, kad transpondera kods izteikts veselos tūkstošos, un šādos gadījumos informāciju pārraida, izrunājot ciparu, kas apzīmē tūkstošu skaitu, un pēc tā vārdu “THOUSAND” (“TŪKSTOŠI”). |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.14035 punkts. |
5.2.1.4.1 |
ICAO konvencijas 10. pielikuma II sējuma 5.2.1.4.1. nodaļa Īstenošanas regulas (ES) Nr. 923/2012 SERA.14035. punktā transponēta ar dažām atšķirībām. Atšķirības starp minēto ICAO noteikto standartu un minēto Savienības regulu ir šādas: SERA.14035 Skaitļu pārraidīšana radiotelefonijā a) Skaitļu pārraidīšana 1. Visus skaitļus, ko izmanto, lai pārraidītu gaisa kuģa izsaukuma kodu, kursu, skrejceļu, vēja virzienu un ātrumu, pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi. i) Lidojuma līmeņus pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi, izņemot gadījumu, kad lidojuma līmenis izteikts veselos simtos. ii) Altimetra iestatījumu pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi, izņemot gadījumu, kad iestatījums ir 1 000 hPa, ko pārraida kā “ONE THOUSAND” (“VIENS TŪKSTOTIS”). iii) Visus skaitļus, ko izmanto, lai pārraidītu transpondera kodus, pārraida, katru ciparu izrunājot atsevišķi, izņemot gadījumus, kad transpondera kods izteikts veselos tūkstošos, un šādos gadījumos informāciju pārraida, izrunājot ciparu, kas apzīmē tūkstošu skaitu, un pēc tā vārdu “THOUSAND” (“TŪKSTOŠI”). |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.14035 punkts. |
5.2.1.7.3.2.3 |
Atbildot uz minētajiem izsaukumiem, izmanto izsaucošās stacijas izsaukuma kodu un pēc tam – atbildošās stacijas izsaukuma kodu, un to uzskata par aicinājumu izsaucošajai stacijai turpināt pārraidi. Pārsūtot saziņu tajāpašā ATS struktūrvienībā, ATS struktūrvienības izsaukuma kodu var izlaist, ja to atļāvusi kompetentā iestāde. |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.14055 punkta b) apakšpunkta 2. punkts. Šobrīd Civilās aviācijas aģentūra šādu atļauju nav izdevusi. |
5.2.1.7.3.2.3 |
Atbildot uz minētajiem izsaukumiem, izmanto izsaucošās stacijas izsaukuma kodu un pēc tam – atbildošās stacijas izsaukuma kodu, un to uzskata par aicinājumu izsaucošajai stacijai turpināt pārraidi. Pārsūtot saziņu tajāpašā ATS struktūrvienībā, ATS struktūrvienības izsaukuma kodu var izlaist, ja to atļāvusi kompetentā iestāde. |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.14055 punkta b) apakšpunkta 2. punkts. Šobrīd Civilās aviācijas aģentūra šādu atļauju nav izdevusi. |
III
III
SĒJUMS
SĒJUMS
“
“
SAKARU
SAKARU
SISTĒMAS
SISTĒMAS
”
”
,
,
OTRAIS
OTRAIS
IZDEVUMS
IZDEVUMS
NIL
NIL
IV
IV
SĒJUMS
SĒJUMS
“
“
NOVĒROŠANAS
NOVĒROŠANAS
RADARI
RADARI
UN
UN
SADURSMES
SADURSMES
IZVAIRĪŠANĀS
IZVAIRĪŠANĀS
SISTĒMAS
SISTĒMAS
”
”
,
,
PIEKTAIS
PIEKTAIS
IZDEVUMS
IZDEVUMS
NIL
NIL
V
V
SĒJUMS
SĒJUMS
“
“
AERONAVIGĀCIJAS
AERONAVIGĀCIJAS
RADIO
RADIO
FREKVENČU
FREKVENČU
SPEKTRA
SPEKTRA
IZMANTOŠANA
IZMANTOŠANA
”
”
,
,
TREŠAIS
TREŠAIS
IZDEVUMS
IZDEVUMS
NIL
NIL
PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
2. NODAĻA. Vispārīgā informācija | ||
2.25.5 |
Īstenošanas regulā (ES) Nr. 923/2012 SERA.3401. punkta d) apakšpunkta 1. punkts atšķiras no ICAO konvencijas 11. pielikuma 2.25.5. punktā noteiktā standarta, nosakot, ka: “Laika pārbaužu rezultāti jāsniedz vismaz ar precizitāti līdz tuvākajai minūtei.” |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.3401 punkta d) apakšpunkta 1.punkts. |
2.6.1 |
Iespēja piemērot atbrīvojumu. Īstenošanas regulas (ES) Nr. 923/2012 SERA.6001. punkts ļauj gaisa kuģim pārsniegt 250 mezglu ātruma ierobežojumu gadījumos, ko apstiprinājusi kompetentā iestāde tiem gaisa kuģu tipiem, kas tehnisku vai drošības iemeslu dēļ nevar šādu ātrumu saglabāt. SERA.6001 punkta a) apakšpunkta 3.punkts: C klase. Atļauts veikt IFR un VFR lidojumus. Visiem lidojumiem tiek nodrošināti gaisa satiksmes vadības pakalpojumi, un IFR lidojumi ir distancēti no citiem IFR lidojumiem un no VFR lidojumiem. VFR lidojumi ir distancēti no IFR lidojumiem un pēc pieprasījuma var saņemt satiksmes informāciju par citiem VFR lidojumiem, kā arī sadursmju novēršanas rekomendācijas. Visos lidojumos jābūt pastāvīgiem balss sakariem “gaiss–zeme”. VFR lidojumiem zemāk par 3 050 m (10 000 ft) virs vidējā jūras līmeņa piemēro 250 mezglu norādītā gaisa ātruma (IAS) ierobežojumu, izņemot gadījumus, ko apstiprinājusi kompetentā iestāde tiem gaisa kuģu tipiem, kas tehnisku vai drošības iemeslu dēļ nevar šādu ātrumu saglabāt. Visiem lidojumiem nepieciešama ATC atļauja. SERA.6001 punkta a) apakšpunkta 7.punkts: G klase. Atļauts veikt IFR un VFR lidojumus, un pēc pieprasījuma tie saņem lidojumu informācijas pakalpojumus. Visos IFR lidojumos jāspēj izveidot balss sakarus “gaiss–zeme”. Visiem lidojumiem zemāk par 3 050 m (10 000 ft) virs vidējā jūras līmeņa piemēro 250 mezglu IAS ierobežojumu, izņemot gadījumus, ko apstiprinājusi kompetentā iestāde tiem gaisa kuģu tipiem, kas tehnisku vai drošībasiemeslu dēļ nevar šādu ātrumu saglabāt. ATC atļauja nav nepieciešama. |
|
3. NODAĻA. Gaisa satiksmes vadības pakalpojumi | ||
3.3.4 |
“b) Gaisa satiksmes vadības struktūrvienībām, izdodot atļaujas, jānodrošina atstatums: 1) starp visiem lidojumiem A un B klases gaisa telpā; 2) starp IFR lidojumiem C, D un E klases gaisa telpā; 3) starp IFR lidojumiem un VFR lidojumiem C klases gaisa telpā; 4) starp IFR lidojumiem un speciālajiem VFR lidojumiem; 5) starp speciālajiem VFR lidojumiem, ja vien kompetentā iestāde nav noteikusi citādi; izņemot situācijas, kad pēc gaisa kuģa pilota pieprasījuma un cita gaisa kuģa pilota piekrišanas, kā arī tad, kad to noteikusi kompetentā iestāde attiecībā uz D un E klases gaisa telpu b) punktā minētajos gadījumos, lidojumu var atļaut, uzturot savu atstatumu attiecībā pret konkrētu lidojuma daļu augstumā zem 3 050 m (10 000 pēdām), veicot augstuma uzņemšanu vai samazināšanu, dienas laikā vizuālos meteoroloģiskos apstākļos. |
Jauns noteikums. ES regulas Nr. 923/2012 SERA.8005 punkta b) apakšpunkts. |
3.7.3.1 |
“e) Atļauju un ar drošību saistītās informācijas atkārtošana 1. Lidojuma apkalpe gaisa satiksmes dispečerim atkārto ar drošību saistītās ATC atļauju un norādījumu daļas, kas pārraidītas, izmantojot balss sakarus. Vienmēr jāatkārto šādi elementi: i) ATC maršruta atļaujas; ii) atļaujas un norādījumi par izbraukšanu uz skrejceļa, nosēšanos uz tā, pacelšanos no tā, palikšanu skrejceļa priekšējā pozīcijā, skrejceļa šķērsošanu, manevrēšanu un braukšanu atpakaļ pa skrejceļu; un iii) izmantojamais skrejceļš, altimetra iestatījumi, SSR kodi, jaunie piešķirtie sakaru kanāli, norādījumi par līmeni, kursu un ātrumu; un iv) dispečera norādītie vai ATIS pārraidēs minētie pārejas līmeņi.” |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.8015. punktā noteikts (ICAO konvencijas 11. pielikuma 3.7.3.1. punktā ietverto standartu papildinot ar tekstu treknrakstā). |
3.7.3.1.1 |
“2. Citas atļaujas un norādījumi, tostarp nosacījuma atļaujas un manevrēšanas norādījumi, jāatkārto vai jāapstiprina tā, lai būtu skaidrs, ka tie ir saprasti un tiks ievēroti.” |
ES regulas Nr. 923/2012 SERA.8015 punkta e) apakšpunkta 2. punktā noteikts (ICAO konvencijas 11. pielikuma 3.7.3.1.1. punktā ietverto standartu papildinot ar tekstu treknrakstā). |
3.1 |
“Ar ATC atļauju var atļaut speciālos VFR lidojumus gaisa satiksmes vadības zonā, izņemot tad, kad kompetentā iestāde īpašos gadījumos atļāvusi helikopteru lidojumus, piemēram, bet ne tikai, policijas, medicīniskās palīdzības lidojumus, meklēšanas un glābšanas operācijas un ugunsdzēsības lidojumus, ir spēkā arī šādi papildu nosacījumi: a) šādus speciālos VFR lidojumus drīkst veikt tikai dienā, ja vien kompetentā iestāde nav atļāvusi citādi; b) pilotam: 1) nav mākoņu, un ir skaidra virsmas redzamība; 2) redzamība lidojumā ir vismaz 1 500 m vai helikopteriem – vismaz 800 m; 3) lidojot ar 140 mezglu IAS vai mazāku ātrumu, ir iespējams laikus pamanīt citus satiksmes dalībniekus vai jebkurus šķēršļus, lai izvairītos no sadursmes; un c) gaisa satiksmes vadības struktūrvienība nedod speciālu VFR atļauju gaisa kuģim pacelties no lidlauka vadības zonā vai nosēsties šajā lidlaukā, nedz arī ienākt lidlauka satiksmes zonā vai lidlauka lidojumu riņķī, ja ziņotie meteoroloģiskie apstākļi šajā lidlaukā ir zem šāda minimuma: 1) redzamība uz zemes ir mazāka nekā 1 500 m vai helikopteriem – mazāka nekā 800 m; 2) apakšējās mākoņu robežas augstums ir mazāks nekā 180 m (600 ft). |
Jauns noteikums. ES regulas Nr. 923/2012 SERA.5010. punkts “Speciālie VFR gaisa satiksmes vadības zonās”. Lai saņemtu a) punktā minēto atļauju, jāvēršas pie Civilās aviācijas aģentūras. |
NIL
NIL
I SĒJUMS “LIDLAUKU PROJEKTĒŠANA UN EKSPLUATĀCIJA”, ASTOTAIS IZDEVUMS
PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
2. NODAĻA. Lidlauka dati | ||
2.12 |
Prasības informācijas sniegšanai vizuālās glisādes indikācijas sistēmu VASIS instalācijai nav pilnībā transponētas. |
Tiek piemērotas Komisijas 2014.gada 12. februāra Regulā (ES) Nr. 139/2014 noteiktās prasības un administratīvās procedūras attiecībā uz lidlaukiem, un EASA pieņemtās sertifikācijas specifikācijas. Tiek izmantota tikai PAPI sistēma. |
3. NODAĻA. Fiziskie raksturlielumi | ||
3.3.1 3.3.2 |
Skrejceļa apgriešanās vietas nodrošinājums ir atbilstošs vai pēc nepieciešamības. |
|
3.9.9 |
Slīpuma izmaiņu nodrošinājums uz manevrēšanas ceļa dotajos apstākļos dod iespēju dažādam garenvirziena slīpumam. |
|
3.9.12 |
Noteikumi paredz atbilstošu manevrēšanas ceļa izturību, kas var būt zemāka nekā apkalpotajam skrejceļam. |
|
3.13.6 |
Noteikumi satur vēl 2 gadījumus, kad atkāpes no atļautās distances gaisa kuģu stāvvietās var tikt samazinātas “nose-in” pozīcijā, kur koda apzīmējums ir D, E vai F. |
|
3.15.7 |
Noteikumi attiecībā uz maksimālajiem garenvirziena slīpumiem pretapledošanas apstrādes vietās un šķērsvirziena slīpumiem nav transponēti. |
|
5. NODAĻA. Vizuālie aeronavigācijas līdzekļi | ||
5.2.13.1 5.2.13.2 |
Prasības paredz, ka gaisa kuģu stāvvietu apzīmējumi var netikt nodrošināti tur, kur ir ieviestas atbilstošas procedūras. |
|
5.3.5.44 5.3.5.45 |
Prasības paredz, ka pēc drošuma novērtējuma objekts drīkst pārsniegt šķēršļu aizsardzības virsmu. |
|
9. NODAĻA. Lidlauka ekspluatācijas pakalpojumi, aprīkojums un iekārtas | ||
9.2.2 |
Prasības neparedz īpašu ugunsdzēsības aprīkojumu atbilstoši apdraudējumam un riskam. |
|
9.2.29 |
Prasība neietver īpašu reakcijas laiku, kas jāsasniedz glābšanas un ugunsdzēsības dienestam jebkurā citā kustības zonas daļā. |
|
9.6.1 |
Prasība sākotnējās iejaukšanās ugunsdzēsības aprīkojumam un glābšanas un ugunsdzēsības dienesta ātrās izsaukšanas veidiem nav transponēta. |
|
9.6.2 |
Nav transponēta prasība drošuma pasākumiem virszemes aprīkojuma izvietojumam gaisa kuģa degvielas uzpildes operāciju laikā, kad uz klāja notiek pasažieru iekāpšana vai izkāpšana. |
Lai nodrošinātu gaisa kuģu degvielas uzpildes operāciju drošumu, tiek izmantotas lidlauka operatora drošuma pasākumu procedūras. |
9.7.1-9.7.5 |
Prasības transportlīdzekļa vadīšanai, instrukcijām un radio komunikācijai nav transponētas. |
Lai nodrošinātu vadīšanas drošumu, tiek izmantotas lidlauka operatora atļaujas un apmācības sistēma. |
9.8.3 |
Prasības SMGCS vizuālo līdzekļu komponentu dizainam nav transponētas. |
|
9.9.4 |
Prasības paredz, ka pēc drošuma novērtējuma attiecībā uz drošumu un regularitāti, aprīkojums/iekārtas drīkst tikt atļautas precīzas pieejas skrejceļa RESA. |
|
10. NODAĻA. Lidlauka ekspluatācija | ||
10.5.3-10.5.6 |
Nav transponētas prasības II vai III kategorijas precīzas pieejas skrejceļa pieejas un skrejceļa uguņu sistēmu gaismu intensitātes, stara izkliedes un orientācijas mērījumiem uz vietas. |
|
II SĒJUMS “HELIKOPTERU LIDLAUKI”, CETURTAIS IZDEVUMS
NIL
DOKUMENTA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
7. NODAĻA. Perona drošība | ||
7.1-7.3 |
Prasības gaisa kuģu stāvvietu piešķiršanai, signalizētāja pakalpojumiem, “Sekojiet man!”, reaktīvās strūklas piesardzības pasākumiem, perona tīrīšanai, lidmašīnu izstumšanai un pasažieru gaisa tiltu darbībai tiks piemērotas no 2022. gada 1. ceturkšņa. |
|
PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
6. NODAĻA. Aeronavigācijas informācijas atjauninājumi | ||
6.3.2.3 |
Šobrīd ES regulas nenosaka prasību ar NOTAM publicēt informāciju par civilajai aviācijai bīstamām darbībām konfliktu zonu gadījumos. |
ES regulas Nr. 2017/373 VI pielikumā šī prasība nav iekļauta. |
DOKUMENTA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
6. NODAĻA. Aeronavigācijas informācijas atjauninājumi | ||
6.1.4.3 |
Mazāk kā 7 dienas iepriekš tiek paziņots par publicēto Gaisa telpas izmantošanas vadības nodaļas (AMC) pārvaldībā esošo zonu nekontrolējamā gaisa telpā plānoto aktivizāciju un ietekmēto kontrolējamās gaisa telpas pieejamību. |
ES regula Nr. 2150/2005; ES regula Nr. 255/2010 |
2. PAPILDINĀJUMS. Aeronavigācijas informācijas publikācijas (AIP) saturs | ||
ENR 5.1 |
Ļoti mazu laterālo izmēru aizliegtās, ierobežotās un bīstamās zonas, kuras izveidotas, lai veicinātu vai izvairītos no bezpilotu gaisa kuģu lidojumiem, netiek publicētas AIP ENR 5.1. |
Šīs zonas nav piemērotas attēlošanai ICAO aeronavigācijas kartēs. Informācija par šīm zonām ir atveidota kā bezpilotu gaisa kuģu sistēmu gaisa telpas ierobežojumi, kas pieejama: https://www.airspace.lv/drones/ |
I SĒJUMS “GAISA KUĢU TROKSNIS”, ASTOTAIS IZDEVUMS
NIL
II SĒJUMS “GAISA KUĢU DZINĒJU EMISIJAS”, CETURTAIS IZDEVUMS
NIL
III SĒJUMS “GAISA KUĢU CO2 EMISIJAS”, PIRMAIS IZDEVUMS
NIL
IV SĒJUMS “AVIĀCIJAS RADĪTO OGLEKĻA EMISIJU IZLĪDZINĀŠANS UN SAMAZINĀŠANAS SHĒMA”, PIRMAIS IZDEVUMS
NIL
NIL
NIL
PIELIKUMA PUNKTS |
ATŠĶIRĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|
3. NODAĻA. Valsts drošuma pārvaldības atbildība | ||
3.3.2.1 c), d) |
SMS nav ieviesta gaisa kuģu konstrukcijas, ražošanas un tehniskās apkopes organizācijās. |
|