ENR 1.6  ATS NOVĒROŠANAS PAKALPOJUMI UN PROCEDŪRAS

   ENR 1.6.1 PRIMĀRAIS RADARS

Papildus pakalpojumi

Parasti radara pakalpojumi ir integrēta daļa no attiecīgas gaisa satiksmes vadības daļas un sniedz radara pakalpojumus gaisa kuģiem maksimālo iespēju robežās, lai pildītu operacionālās prasības. Daudzi faktori, tādi kā radara pārklājums, dispečeru noslogojums un aprīkojuma iespējas, var ietekmēt šos pakalpojumus, un radara dispečeram katrā specifiskā gadījumā jānosaka, vai viņš ir spējīgs sniegt vai turpināt sniegt radara pakalpojumus.

Pilots zinās, ka radara pakalpojumi tiek sniegti, kad radara dispečers lietos sekojošas frāzes:

a.“... (gaisa kuģa izsaukuma zīme), radara kontakts ...”

b.“... (gaisa kuģa izsaukuma zīme), identificēts ...”

2. Radara kontroles pakalpojumu pielietošana

Radara identificēšana tiek sniegta saskaņā ar ICAO noteiktajām prasībām.

Radara kontroles pakalpojumi tiek sniegti kontrolējamajās gaisa telpās gaisa kuģiem, kuri veic lidojumus Rīgas TMA robežās virs 1500 FT MSL un pa visiem AWY virs FL 095. Šis pakalpojums var ietvert:

a. radara distancēšanos ielidojošiem, izlidojošiem un pa maršrutu lidojošiem gaisa kuģiem;

b. ielidojošu, izlidojošu un pa maršrutu lidojošu gaisa kuģu radara kontrole, lai sniegtu informāciju par jebkuru novirzīšanos no normālas lidojuma līnijas;

c. radara vektorēšanu pēc vajadzības;

d. palīdzību gaisa kuģiem avārijas situācijās;

e. palīdzību gaisa kuģiem, šķērsojošiem kontrolētu gaisa telpu;

f. brīdinājumus un informāciju par citu gaisa kuģu, kurš varētu radīt briesmas, atrašanās vietu;

g. informāciju palīdzībai gaisa kuģa navigācijā.

Minimālie horizontālie radara distancēšanās intervāli ir:

a.CTA un ATS maršrutos: 5 NM starp identificētiem kontrolētiem gaisa kuģiem uz tā paša, pretējā vai šķērsojoša kursa vienā lidojumu līmenī;

b. TMA RIGA: 3 NM starp identificētiem kontrolētiem gaisa kuģiem;

c. 10 NM starp identificētiem un neidentificētiem gaisa kuģiem visos gadījumos.

Pilotiem radara dispečera piešķirtie lidojumu līmeņi nodrošina minimālo drošo apvidus pārlidošanas augstumu atkarībā no lidojuma fāzes.

3. Radara un sakaru gaiss-zeme atteices gadījumu procedūras

Radara atteice

Radara atteices vai radara identificēšanas zaudējuma gadījumā attiecīgajam ATS punktam jāuzstāda sekojoši intervāli: gareniskais intervāls – 10 minūtes un šķērsojošos maršrutos – 10 minūtes.

Radio atteice

Radara dispečers nosaka, vai, dodot pilotam instrukcijas izpildīt pagriezienu vai pagriezienus, darbojas gaisa kuģa radio uztvērējs. Ja pagriezienus var redzēt, radara dispečers turpina sniegt gaisa kuģim radara pakalpojumus. Ja gaisa kuģa radio pilnībā nedarbojas, pilotam jāveic ICAO noteiktās procedūras radio atteices gadījumā. Ja radara identifikācija jau notikusi, radara dispečers vektorēs citus identificētus gaisa kuģus prom no tā kursa, līdz gaisa kuģis pametīs radara pārklājumu.

4. Balss un CPDLC atrašanās vietu ziņojumu prasībasNIL

5. Radara pārklājuma zonas grafisks attēlojums

PSR stacija Rīgā, atrašanās vieta 65547.00N 0235705.41E, attālums 80 NM.

Skatīt Figure 1- Primārā radara zonas pārklājums.

Figure 1

   ENR 1.6.2 SEKUNDĀRĀS NOVĒROŠANAS RADARS (SSR)

1. Avārijas procedūras

Izņemot avārijas situācijas, pilotiem jālieto transponderi un jāizvēlas darba režīmi un kodi saskaņā ar ATC instrukcijām. Ielidojot Rīgas FIR, pilotiem, kuri jau ir saņēmuši attiecīgas ATC instrukcijas par transpondera uzstādīšanu, jāuztur šis uzstādījums līdz citādiem norādījumiem.

Pilotiem, kuri gatavojas ielidot Rīgas FIR un kuri vēl nav saņēmuši ATC instrukcijas par transpondera uzstādīšanu, pirms ielidošanas jāuzstāda transponderis A/3+C režīmā, kods 20 (vai 2000) un jāuztur šis uzstādījums līdz citādiem norādījumiem.

Ja pilots, kura gaisa kuģis nokļūst avārijas situācijā, pirms tam bijis instruēts lietot transponderi specifiskā kodā, tad šis koda uzstādījums jāsaglabā līdz citādiem norādījumiem.

Visos citos gadījumos transponderis jāuzstāda A/3+C režīmā, kods 77 (vai 7700).

Neskatoties uz paragrāfā 2.1.1 norādīto procedūru, pilots var izvēlēties A/3+C režīmu, kods 77 (vai 7700), ja, viņaprāt, tas ir labākais risinājums konkrētajā avārijas situācijā.

Piezīme: Tiek nodrošināts pastāvīgs atbilžu monitorings A/3+C režīmā, kods 77.

2. Sakaru gaiss-zeme atteices un nelikumīgas iejaukšanās gadījumu procedūras

Radio sakaru atteices procedūras

Gaisa kuģa radio uztvērēja atteices gadījumā pilotam jāizvēlas A/3+C režīms, kods 76 (vai 7600) un jāseko noteiktajām procedūrām; sekojoša gaisa kuģa vadība tiks veikta saskaņā ar šīm procedūrām.

Nelikumīgas iejaukšanās procedūras

Gaisa kuģu pilotiem nelikumīgas iejaukšanās gadījumā jācenšas uzstādīt transponderi A režīmā, kods 7500, lai norādītu uz situāciju, ja vien apstākļi neattaisno A/B režīma, kods 77 (vai 7700), lietošanu.

Piezīme: A režīms, kods 7500 tiek pastāvīgi monitorēts Rīgas FIR.

3. SSR kodu piešķiršanas sistēma

Rīgas ATC piešķir funkcionālos kodus 4300-4377 (starptautiskiem lidojumiem), 0060-0077 un 3360-3377 (iekšzemes lidojumiem) izlidojošiem, ielidojošiem un tranzīta gaisa kuģiem.

4. Prasības balss un CPDLC atrašanās vietu ziņojumiem

NIL

5. SSR pārklājuma zonas grafisks attēlojums (skatīt Figure 2)

  • MSS-W RIX plašas zonas multilaterācijas (WAM) novērošanas sistēma Rīgā, atrašanās vieta 565821.27N 0235854.41E, attālums 80 NM (skatīt Figure 3);
  • S režīma MSSR stacija Rīgā, atrašanās vieta 565547.00N 0235705.41E, attālums 240 NM, S režīma IC pieškiršana (II=05) (skatīt Figure 4);
  • S režīma MSSR stacija Ērgļos, atrašanās vieta 565704.21N 0254503.33E, attālums 240 NM, S režīma IC piešķiršana (II=09) (skatīt Figure 5);
  • S režīma MSSR stacija Cīravā, atrašanās vieta 564412.07N 0212158.49E, attālums 240 NM, S režīma IC piešķiršana (II =04) (skatīt Figure 6);
  • A/C režīma MSSR stacija Martnā, Igaunijā*, atrašanās vieta 585105.043N 0234850.196E, attālums 256 NM (skatīt Figure 7);
  • S režīma MSSR stacija Palangā, Lietuvā**, atrašanās vieta 555904.12N 0210636.35E, attālums 200 NM (skatīt Figure 8 un Figure 9);
  • S režīma MSSR stacija Viļņā, Lietuvā**, atrašanās vieta 543822.14N 0251748.93E, attālums 200 NM (skatīt Figure 9).

*Par NOTAM publicēšanu un izplatīšanu par Martnā esošās S režīma MSSR stacijas operacionālo statusu atbildīgs “Lennuliiklusteeninduse Aktsiaselts” (Igaunijas Aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs).

**Par NOTAM publicēšanu un izplatīšanu par Palangā un Viļņā esošo S režīma MSSR staciju operacionālo statusu atbildīgs valsts uzņēmums “Oro Navigacija” (Lietuvas Aeronavigācijas pakalpojumu sniedzējs).


Figure 2

Figure 3

Figure 4

Figure 5

Figure 6

Figure 7

Figure 8

Figure 9

   ENR 1.6.3 AUTOMĀTISKĀ ATKARĪGĀ NOVĒROŠANA APRAIDES REŽĪMĀ (ADS-B)

NIL

   ENR 1.6.4 CITA BŪTISKA INFORMĀCIJA UN PROCEDŪRAS

NIL