GEN 3.4  SAKARU UN NAVIGĀCIJAS PAKALPOJUMI

   GEN 3.4.1 ATBILDĪGAIS DIENESTS

Valsts akciju sabiedrība "Latvijas gaisa satiksme" ir atbildīga par aviācijas sakaru un navigācijas pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikā.

Adrese:

Valsts akciju sabiedrība

“Latvijas gaisa satiksme”

Muzeju iela 3, Lidosta “Rīga”

Mārupes novads, LV-1053

Latvija

Tel: +371 67300950

Fax: +371 67300970

Email: lgs@lgs.lv

AFS:NIL

URL: http://www.lgs.lv


Pakalpojumi tiek sniegti saskaņā ar sekojošiem ICAO dokumentiem:

• Annex 10 - Aeronautical Telecommunications

• Doc 8400 - Procedures for Air Navigation Services – ICAO Abbreviations and Codes (PANS-ABC)

• Doc 8585 - Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services

• Doc 7030 - Regional Supplementary Procedures

• Doc 7910 - Location Indicators

• Doc 9869 – Performance-based Communication and Surveillance (PBCS) Manual

• Doc 9880 - Manual on Detailed Technical Specifications for the Aeronautical Telecommunication Network (ATN) using ISO/OSI Standards and Protocols - Part II — Ground-Ground Applications — Air Traffic Services Message Handling Services (ATSMHS)

Atšķirības no ICAO 10. pielikuma ir aprakstītas GEN 1.7.

   GEN 3.4.2 ATBILDĪBAS RAJONS

Aviācijas sakaru pakalpojumi tiek sniegti visam Rīgas FIR.

Lēmumu par pakalpojumu ilglaicīgu sniegšanu pieņem VAS “Latvijas gaisa satiksme” Valde.

Jebkurus, ar sakaru pakalpojumiem saistītos, jautājumus, ierosinājumus un sūdzības jāiesniedz VAS “Latvijas gaisa satiksme” vai V/A “Civilās aviācijas aģentūra”:


Post: Civilās aviācijas aģentūra

Lidosta “Rīga”, Biroju iela 10

Mārupes novads

LV-1053

Latvija

Tel:+371 67830936

Fax:+371 67830967

Email: caa@caa.gov.lv

URL:https://www.caa.gov.lv




   GEN 3.4.3 PAKALPOJUMU VEIDI

1. Radionavigācijas pakalpojumi

Ir pieejami sekojoši radionavigācijas pakalpojumi un līdzekļi:

  • Globālā navigācijas satelītu sistēma (GNSS)

GPS L1 (skatīt ENR 4.3)

  • Instrumentālās nosēšanās sistēma (ILS)

ILS18 CATII/D/3 - Rīga (skatīt AD 2 EVRA AD 2.19)

ILS36 CATII/D/3 - Rīga (skatīt AD 2 EVRA AD 2.19)

ILS24 CATI/T/2 - Liepāja (skaīt AD 2 EVLA AD 2.19)

ILS18 CATI/T/2 - Lielvārde (skatīt AD 2 EVGA AD 2.19)

  • Ļoti augstas frekvences (VHF) riņķa darbības radiobāka (VOR)

DVOR RIA - Rīga (skatīt AD 2 EVRA AD 2.19 un ENR 4.1)

DVOR LEP - Liepāja (skatīt EVLA 2.19 un ENR 4.1)

VOR TUK - Smārde (skatīt AD 2 EVRA AD 2.19 un ENR 4.1)

VOR VEN - Ventspils (skatīt ENR 4.1)

VOR LBN - Trakši (skatīt ENR 4.1)

VOR DGP - Daugavpils (skatīt ENR 4.1)

  • Tāluma mērīšanas aprīkojums (DME)

DME RIA - Rīga (skatīt AD 2 EVRA AD 2.19 un ENR 4.1)

DME LEP - Liepāja (skatīt EVLA 2.19 un ENR 4.1)

DME TUK - Smārde (skatīt AD 2 EVRA AD 2.19 un ENR 4.1)

DME VEN - Ventspils (skatīt ENR 4.1)

DME LBN - Trakši (skatīt ENR 4.1)

DME DGP - Daugavpils (skatīt ENR 4.1)

DME JVL - Jaunsvirlauka (skatīt ENR 4.1)

DME RDB - Rudbārži (skatīt ENR 4.1)

DME RSK - Raiskums (skatīt ENR 4.1)

PBN koncepcijas skaidrojums

Rīgas FIR ir noteiktas sekojošas PBN specifikācijas:

  • RNAV 5, RNAV 1 un RNP AR APCH.

Priekš maršruta tiek izmantota RNAV 5 specifikācija Rīgas FIR. RNAV 5 tiek nodrošināta ar DVOR/DME un DME/DME radiobāku tīklu.

Priekš lidlauka rajona tiek izmantota RNAV 1 specifikācija Rīgas TMA. RNAV 1 tiek nodrošināta ar DME/DME radiobāku tīklu un GPS L1 sistēmu.

DME TUK un DME JVL ir kritiskas radiobākas priekš SID RWY 18 un SID RWY 36 līdz 1000 pēdām.

Priekš nosēšanās procedūrām lidostā “Rīga” tiek izmantota RNP AR APCH specifikācija. RNP AR RWY18 un RNP AR RWY36 tiek nodrošinātas ar GPS L1 sistēmu.

ILS klasifikācijas skaidrojums

Saskaņā ar ICAO 10.pielikuma, 1.sējuma, C papildinājuma, 2.14 sadaļas specifikāciju ILS instalācija raksturota ar klasifikācijas kodu, kas sastāv no 3 burtu un ciparu rakstu zīmēm.

  • Signāla kvalitātes līmenis. Šo rakstu zīmi var noteikt pēc:

I: I kategorijas raksturojuma iekārtas

II: II kategorijas raksturojuma iekārtasIekārtas raksturojuma kategorija, kas atbilst šim ciparam, detalizēti aprakstīta ICAO 10.pielikuma 1.sējumā (3. sadaļa, punkti 3.1.2., 3.1.3. un 3.1.5.).

  • Kursa struktūras kvalitāte. Šī rakstu zīme sastāv no viena no sekojošiem burtiem:

A, B, C, T, D vai E. Tā norāda ILS punktu, līdz kuram kursa struktūra atbilst ICAO 10.pielikuma 1.sējuma 3.1.3.4. sadaļas prasībām, izņemot burtu T, kas apzīmē skrejceļa slieksni. Šie punkti ir definēti 3.1.1. sadaļā; skatīt arī ICAO 10.pielikuma 1.sējuma C papildinājuma C-1. attēlu.

  • Drošuma līmenis (pakalpojuma integritāte un nepārtrauktība)

Viens no sekojošiem līmeņiem ir izmantots apzīmējumam: 1, 2, 3 vai 4. Tas apraksta gan pakalpojuma nepārtrauktības, gan ILS signāla integritātes līmeni atbilstoši ICAO 10.pielikuma 1.sējuma C papildinājuma C-2 tabulai.

Piemēri:

ILS klasifikācija II/D/3 nozīmē:

  • instalācija atbilst visām ICAO II kategorijas iekārtas raksturojuma prasībām;
  • kursa struktūra atbilst II kategorijas iekārtas raksturojuma kursa struktūras prasībām līdz ILS atskaites punktam D;
  • drošuma līmenis ir 3.

ILS klasifikācija I/T/2 nozīmē:

  • instalācija atbilst visām ICAO I kategorijas iekārtas raksturojuma prasībām;
  • kursa struktūra atbilst I kategorijas raksturojuma iekārtas kursa struktūras prasībām līdz ILS atskaites punktam T;
  • drošuma līmenis ir 2.

ILS darbība

ILS signāla kvalitāte gaisa telpā ir garantēta ar iekārtas raksturojumiem un ar kritisko un jutīgo zonu (CSA) aizsardzību no nepieņemamām ietekmēm, kas var rasties no lidmašīnu un/vai transportlīdzekļu kustības. Jebkuru kustību CSA ILS darbības laikā kontrolē torņa dispečers.

Pilotam jābūt pārliecinātam, ka ILS ir pieejama un CSA ir kontrolētas pie ILS CAT I/II pieejas. Ja kāda iemesla dēļ pilots to nevar izdarīt, viņam/viņai jāparedz iespējamie ILS signāla traucējumi.

Pilotam jābūt brīdinātam, ka ILS signāla CAT II kvalitāte gaisa telpā ir garantēta tikai tad, kad darbojas Ierobežotas redzamības procedūras (LVP).

ILS iekārtas atteices un statusa izmaiņas:

  • Par jebkurām ILS sistēmas atteicēm vai statusa izmaiņām piloti tiks informēti ar NOTAM, ATIS vai ATC palīdzību;
  • ILS darbība tiks pārtraukta, ja ILS iekārta neatbildīs atbilstošās ILS kategorijas prasībām;
  • ILS darbība tiks pārtraukta, ja ILS kritiskās vai jutīgās zonas aizsardzība netiks garantēta.

Ierobežotas redzamības operācijas

Detalizētu ierobežotas redzamības procedūru aprakstu skatīt attiecīgā lidlauka noteikumos (AD 1.1.3 un AD 2.22).

Pacelšanās, vadoties pēc ILS LOC

Pacelšanās, vadoties pēc LOC, ierobežotas redzamības laikā nav pieejama (AD 1.1.3 un EVRA AD 2.22).

Nederīgas radionavigācijas iekārtas atpazīšanas signāls

Radionavigācijas iekārtu izmantošana ar “TST” atpazīšanas signālu vai bez atpazīšanas signāla ir aizliegta.

2. Balss un/vai datu līnijas pakalpojumi

Mobilais dienests

Aeronavigācijas pakalpojumu dienesti nodrošina nepārtrauktu novērošanu tiem noteiktajās frekvencēs visu pakalpojuma darba laiku, ja vien netiek paziņots citādi.

Gaisa kuģim vajadzētu uzturēt sakarus ar aeronavigācijas pakalpojumu dienestu, kurš nodrošina vadības pakalpojumu gaisa telpā, kurā tas atrodas. Gaisa kuģim vajadzētu veikt nepārtrauktu novērošanu atbilstošajā aeronavigācijas pakalpojuma dienesta kontroles sektora frekvencē un nevajadzētu pārtraukt tās novērošanu, izņemot avārijas situācijas gadījumā, par to iepriekš nebrīdinot aeronavigācijas pakalpojumu dienestu.

VFR lidojumiem nekontrolējamajā gaisa telpā (G klase) 123.950 MHz radiofrekvence drīkst tikt pielietota kā kopējā satiksmes konsultatīvā frekvence (CTAF) pilotiem sevis pieteikšanai – ziņojumiem par atrašanās vietu un nodomiem aklo lidojumu laikā vai “gaiss-gaiss” sakaros apmaiņai ar informāciju.

Stacionārais dienests

Ziņojumi pārraidei, izmantojot aviācijas stacionāro dienestu (AFS), tiek pieņemti tikai tad, ja:

a) tie atbilst ICAO 10. pielikuma II sējuma 3.3 prasībām;

b) tie sagatavoti kā norādīts ICAO 10. pielikumā;

c) teksts individuālam ziņojumam nepārsniedz 1800 rakstzīmes.

Noteikumi un procedūras par AFS sakariem ietverti ICAO 10. pielikuma II sējuma 3. un 4. nodaļā.

Aviācijas stacionārie savienojumi – Nacionālie savienojumi

CIVILĀS AVIĀCIJAS AĢENTŪRA

Aģentūra

EVRCYAYX

Frekvenču koordinācija

EVRRYTYX

LATVIJAS GAISA SATIKSME

COM

EVRRYFYX

AIS/NOF

EVRAYNYX

TWR

EVRAZTZX

MET

EVRAYMYX

ARO

EVRAZPZX

Gaisa satiksmes pārvaldība

EVRRZQZX

EVRRZDZX

AMC

EVRRZAMC

ACC

EVRRZRZX

CIVILĀS LIDOSTAS UN LIDLAUKI

VENTSPILS

RĪGA

EVRAYDYD

JŪRMALA

EVJAZTZX

EVVAZTZX

LIEPĀJA

EVLA

SPILVE

EVRSYDYD

MILITĀRĀS IESTĀDES

MIL

EVRRYWYX

EVGA

METEOROLOĢISKĀS IESTĀDES

METEOROLOĢISKAIS BIROJS

EVRCYMYX

AVIOKOMPĀNIJAS

AirBaltic

EVRABTIO

Baltic Jet

EVRABJCX

VIP AVIA

EVRAPRXX

SmartLynx Airlines

EVRALTCX

Primera Air

EVRRPRIM, EVRRPRIN

Datu līnijas pakalpojumi – Datu līnijas dispečers-pilots sakari (Controller-Pilot Data Link Communications - CPDLC)

Vispārīgi

CPDLC nodrošināšana Rīgas FIR ir balstīta uz Komisijas Regulas (EC) No. 29/2009 prasībām. CPDLC ir pieejami visiem pareizi aprīkotiem lidojumiem, kas lido kā vispārējā aviācija saskaņā ar instrumentālajiem lidojumu noteikumiem kontrolētā gaisa telpā virs FL 285.

Sekojoši datu līnijas pakalpojumi tiek nodrošināti šajā gaisa telpā:

• Datu līnijas sakaru uzsākšanas spēja (DLIC);

• ATC atļaujas un informācijas pakalpojums (ACL);

• ATC sakaru vadības pakalpojums (ACM);

• ATC mikrofona pārbaudes pakalpojums (AMC).

CPDLC lietošana Rīgas FIR nav obligāta. CPDLC tiek veikti pēc ATC ieskatiem un attiecīgā pilota iniciatīvas.

Sākotnējais kontakts ar ATS dispečerpunktu tiek nodrošināts ar balss sakariem.

Balss sakariem ir jāpaliek kā primārajam sakaru līdzeklim kritiskās laika situācijās.

Lidojumu plāns

Pilotam, kurš plāno veikt CPDLC sakarus Rīgas FIR ir jāaizpilda lidojumu plāns sekojoši:

• Punktā 10a - J1 CPDLC ATN VDL Mode 2 spējīgs gaisa kuģis;

• Punktā 18 – indikators CODE/, kam seko gaisa kuģa 24-bitu adrese, izteikta sešu heksadecimālu rakstzīmju burtciparu kodā.

CPDLC lietošana

Rīgas FIR CPDLC apmaiņas var veikt tikai tad, kad gaisa kuģis atrodas Rīgas ACC kontrolē.

Rīgas ACC atbildības zonā, balss sakariem un radio frazeoloģijas instrukcijām vienmēr ir prioritāte pār CPDLC instrukcijām.

CPDLC atļauju apkalpe nedrīkst izpildīt pirms pilots nav nosūtījis WILCO ziņojumu kā atbildi uz CPDLC atļauju vai saņemto instrukciju.

Balss atkārtošana nav nepieciešama nevienai CPDLC instrukcijai.

Jebkādu neskaidrību par datu līnijas ziņojumu gadījumā, vienmēr ir jālieto balss sakari.

Ja pilots vai ATC uzskata, ka dotajos apstākļos CPDLC vairs ilgāk nevar lietot, CPDLC ir jāpārtrauc un otra puse par to ir jāinformē ar balss sakariem.

Datu līnijas sakaru uzsākšanas spēja (DLIC) – ielogošanās (Log-on)

Rīgas ACC datu līnijas adrese ir EVRR.

Parastos apstākļos ielogošanās ir jāizdara 10 līdz 15 minūtes pirms ielidošanas Rīgas FIR. Ielogošanās ir jāveic pilotam. Pilotam ir jālieto ICAO pazīšanās zīme, kāda aizpildīta lidojumu plānā.

Neskatoties uz to, cik Rīgas ACC sektoros tiek ielidots lidojuma laikā, ir nepieciešama tikai viena ielogošanās katram lidojumam.

ATC atļaujas un Informācijas pakalpojums (ACL)

Pilots pa datu līniju var pieprasīt izmaiņas lidojumu līmeņos (augstuma uzņemšanu vai samazināšanu) vai atļauju lidot tieši uz maršruta punktu. Pilots pa datu līniju var arī sūtīt avārijas ziņojumus.

ATC sakaru vadības pakalpojums (ACM)

Pilota atbildei uz ATC komandu mainīt frekvenci ir jābūt WILCO. Ja apkalpe nav spējīga izpildīt šo datu līnijas komandu, pilotam ir jāatgriežas uz balss sakariem, lai informētu ATC. Kad gaisa kuģis ir pārvests uz kaimiņu sektoru/ ATS dispečerpuktu, pilotam ir jāapstiprina komanda ar WILCO, un tad jāuzsāk sakari ar nākošo sektoru/ATS dispečerpunktu ar balss sakariem noteiktajā frekvencē.

ATC mikrofona pārbaudes pakalpojums (AMC)

ATS var nosūtīt komandu “pārbaudiet iestrēgušu mikrofonu” gadījumā, ja gaisa kuģis netīšām bloķē radio frekvenci. Ja "pārbaudiet iestrēgušu mikrofonu” komanda attiecas uz radio sakaru pašreiz lietoto frekvenci, pilotam ir jāpārbauda, vai gaisa kuģa radio iekārta neizraisa blokādi. Ja “pārbaudiet iestrēgušu mikrofonu” komanda neattiecas uz lietoto radio sakaru frekvenci, pilota tālāka rīcība nav nepieciešama.

CPDLC ziņojumu uzbūve

Ziņojumu tekstiem ir jābūt iepriekš noteiktā standarta formātā (piemēram, CPDLC ziņojumu komplekts). Normālos apstākļos vajadzētu izvairīties no brīva teksta ziņojumiem.

Garus ziņojumus vai ziņojumus ar daudziem pieprasījumu elementiem (daudz-elementu ziņojumi) nedrīkst lietot.

Standarta CPDLC ziņojumu, kas pielietojami Rīgas FIR, saraksts kopā ar atbilstošām atbildēm ir uzrādīts zemāk.

DATU LĪNIJAS ZIŅOJUMI ZEME-GAISS

ACM datu līnijas ziņojumi zeme-gaiss

ATC ziņojuma saturs

Pilota atbilde

UZSĀCIET SAKARUS AR [dispečer punkta nosaukums] [frekvence]

WILCO

vai

NEIESPĒJAMI [+LAIKA APSTĀKĻU DĒĻ]

vai

NEIESPĒJAMI [+GAISA KUĢA VEIKSTSPĒJAS

DĒĻ]

vai

GAIDĪT

KĻŪDA [kļūdaina informācija]

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums par kļūdu.

NĀKOŠAIS DATU APSTRĀDES PUNKTS [iekārta]

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums par nākošo datu apstrādes punktu.

[brīvs teksts]

NIL

LOĢISKS APSTIPRINĀJUMS

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums, ka saņemtais ziņojums ir pieņemams parādīšanai.

KLAUSIETIES [dispečerpunkta nosaukums] [frekvence]

WILCO

vai

NEIESPĒJAMI [+LAIKA APSTĀKĻU DĒĻ]

vai

NEIESPĒJAMI [+GAISA KUĢA VEIKSPĒJAS DĒĻ]

vai

GAIDĪT

ACL datu līnijas ziņojumi zeme-gaiss

ATC ziņojuma saturs

Pilota atbilde

NEIESPĒJAMI

NIL

GAIDIET

SAGLABĀJIET [līmeni]

WILCO

vai

NEIESPĒJAMI [+LAIKA APSTĀKĻU DĒĻ]

vai

NEIESPĒJAMI [+GAISA KUĢA VEIKSTSPĒJAS

DĒĻ]

vai

GAIDĪT

UZŅEMIET AUGSTUMU LĪDZ [līmenim]

SAMAZINIET AUGSTUMU LĪDZ [līmenim]

LIDOJIET TIEŠI UZ [punktu]

KĻŪDA [kļūdaina informācija]

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums par kļūdu.

PAKALPOJUMS NAV PIEEJAMS

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums, ka saņemtais

ziņojums netiek atbalstīts.

[brīvs teksts] (papildus kļūdainai informācijai)

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums.

LIDOJIET AR KURSU [grādi]

WILCO

vai

NEIESPĒJAMI [+LAIKA APSTĀKĻU DĒĻ]

vai

NEIESPĒJAMI [+GAISA KUĢA VEIKSTSPĒJAS

DĒĻ]

vai

GAIDĪT

LOĢISKS APSTIPRINĀJUMS

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums, ka saņemtais

ziņojums ir pieejams parādīšanai.

PAGRIEZIETIES [virziens] KURSS [grādi]

WILCO

vai

NEIESPĒJAMI [+LAIKA APSTĀKĻU DĒĻ]

vai

NEIESPĒJAMI [+GAISA KUĢA VEIKSTSPĒJAS

DĒĻ]

vai

GAIDĪT

SAGLABĀJIET [ātrumu]

ATJAUNOJIET NORMĀLU ĀTRUMU

SKVOKS [kods]

SKVOKS IDENTIFIKĀCIJA

[brīvs teksts]

WILCO

vai

NEIESPĒJAMI [+LAIKA APSTĀKĻU DĒĻ]

vai

NEIESPĒJAMI [+GAISA KUĢA VEIKSTSPĒJAS

DĒĻ]

vai

GAIDĪT

AMC datu līnijas ziņojumi zeme-gaiss

ATC ziņojumu saturs

Pilota atbilde

PĀRBAUDIET IESTRĒGUŠU MIKROFONU [frekvence]

NIL

DATU LĪNIJAS ZIŅOJUMI GAISS-ZEME

ACM datu līnijas ziņojumi gaiss-zeme

Pilota ziņojuma saturs

ATC atbilde

WILCO

NIL

NEIESPĒJAMI

GAIDĪT

KĻŪDA [kļūdaina informācija]

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums par kļūdu.

PAŠREIZ NAV DATU APSTRĀDES PUNKTA

NIL

Sistēmas ģenerēts jebkura CPDLC ziņojuma

noraidījums, kas sūtīts no zemes iekārtas, kura nav

pašreizējais datu apstrādes punkts.

[brīvs teksts]

NIL

PAŠREIZĒJAIS DATU APSTRĀDES PUNKTS

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums, ka zemes iekārta ir

pašreizējais datu apstrādes punkts.

LOĢISKS APSTIPRINĀJUMS

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums, ka saņemtais

ziņojums ir pieņemams parādīšanai.

NĀKOŠAIS DATU APSTRĀDES PUNKTS NAV AUTORIZĒTS

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums, ka zemes iekārta nav

noteikta kā nākošais datu apstrādes punkts.

ACL datu līnijas ziņojumi gaiss-zeme

Pilota ziņojuma saturs

ATC atbilde

WILCO

NIL

NEIESPĒJAMI

GAIDĪT

PIEPRASU [līmeni]

Jebkurš CPDLC zeme-gaiss ziņojums

ATCO var pieņemt vai noraidīt pieprasījumu vai likt gaidīt.

PIEPRASU TAISNI UZ [punktu]

KĻŪDA [kļūdaina informācija]

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums par kļūdu.

LAIKA APSTĀKĻU DĒĻ

NIL

Norāde, ka saistītais ziņojums ir izdots specifisku

iemeslu dēļ.

GAISA KUĢA VEIKSTSPĒJAS DĒĻ

[brīvs teksts] (papildus informācijai)

NIL

LOĢISKS APSTIPRINĀJUMS

NIL

Sistēmas ģenerēts paziņojums, ka saņemtais

ziņojums ir pieejams parādīšanai.

PIEPRASU AUGSTUMA UZŅEMŠANU LĪDZ [līmenim]

Jebkurš CPDLC zeme-gaiss ziņojums

ATCO var pieņemt vai noraidīt pieprasījumu vai likt gaidīt.

PIEPRASU AUGSTUMA SAMAZINĀŠANU LĪDZ [līmenim]

Atbildēšana CPDLC ziņojumiem

Kad dispečers vai pilots uztur sakarus ar CPDLC, atbildei jābūt ar CPDLC. Kad dispečers vai pilots uztur balss sakarus, atbildei jābūt ar balss sakariem.

Pārejot no CPDLC uz balsi

Kad nepieciešama tūlītēja atbilde un/vai rīcība, sakariem gaiss-zeme ir jāatgriežas uz balss sakariem.

Kad ir nepieciešams precizēt jebkura negaidīta, nepiemērota vai neviennozīmīga CPDLC ziņojuma nozīmi vai nodomu, sakariem gaiss-zeme ir jāatgriežas uz balss sakariem.

Kad ir nepieciešams pārliecināties par CPDLC izdotas komandas savlaicīgu izpildi, sakariem gaiss-zeme ir jāatgriežas uz balss sakariem.

Kad sistēma ģenerē noilgumu vai kļūdu CPDLC ziņojumā, sakariem gaiss-zeme jāatgriežas uz balss sakariem.

Kad ir nepieciešamas korektīvas darbības attiecībā uz neparedzētiem ziņojumiem, kuri ir bijuši nosūtīti lietojot CPDLC, sakariem gaiss-zeme ir jāatgriežas uz balss sakariem, saskaņā ar sakaru procedūrām kā norādīts PANS-ATM.

Ziņojumu ierobežošana un kļūdu vadība

Ja saņemtais ziņojums netiek atbalstīts no zemes sistēmas vai satur kļūdu CPDLC sakaru tehniskajiem noteikumiem, apkalpe saņems automātisku atbildi, kas norāda kļūdas raksturu un, ja pielietojams, nepieciešamās darbības.

CPDLC atteice

CPDLC atteices gadījumā, ATC dos norādījumus visiem ar datu līnijām aprīkotajiem gaisa kuģiem atgriezties uz balss sakariem.

Ja ir notikusi CPDLC atteice gaisa kuģī, pilotam ir jāatgriežas uz balss sakariem un par to jāinformē attiecīgais ATC dispečerpunkts.

CPDLC pilotu pieprasījumu lietošanas pārtraukšana

Lai regulētu sektoru darba slodzi, dispečers var pieprasīt visām stacijām vai specifiskam lidojumam izvairīties no CPDLC pieprasījumu sūtīšanas uz ierobežotu laiku.

Izlogošanās

Izlogošanās notiek automātiski, izlidojot no Rīgas FIR. No pilotu puses netiek prasītas nekādas darbības.

3. Radiopārraides pakalpojumi

Gaisa kuģiem lidojumā ir pieejamas sekojošas RTF radiopārraides:

a) VOLMET radiopārraide (informācijai skatīt GEN 3.5.7);

b) Automātiskas termināla informācijas radiopārraide (ATIS radiopārraide) (informācijai skatīt GEN 3.5.9);

c) METEO INF radiopārraide (informācijai skatīt GEN 3.5.9).

Visās radiopārraidēs tiek izmantota angļu valoda.

Gaisa kuģim ir iespēja saņemt ATIS un VOLMET informāciju, izmantojot datu pārraidi. Šis pakalpojums tiek nodrošināts, izmantojot ACARS tīklu, un tas pieejams gaisa kuģiem, kas aprīkoti ar ARINC 623 atbilstošu ACARS (pakalpojumu sniedzējs ir SITA). D-ATIS pakalpojums pieejams AD Rīga. D-VOLMET pakalpojums pieejams sekojošiem lidlaukiem: RIGA, TALLINN (LENNART MERI), VILNIUS, STOCKHOLM (ARLANDA), HELSINKI (VANTAA), SAINT-PETERSBURG un MOSCOW (SHEREMETYEVO un VNUKOVO) (informācijai skatīt GEN 3.5).

Tā kā D-VOLMET un D-ATIS ir papildus pakalpojumi, iespējamu traucējumu šajos pakalpojumos gadījumā NOTAM ziņojumi netiks publicēti.

4. Izmantotā (-s) valoda (-s)

Radiosakaru uzturēšanā starp gaisa kuģi un ATS tiek izmantota angļu valoda.

5. Kur iespējams iegūt sīkāku informāciju

Sīkāka informācija par dažādiem pieejamiem līdzekļiem priekš maršruta satiksmes atrodama 2. daļā, ENR 4. Sīkāka informācija par pieejamiem līdzekļiem atsevišķos lidlaukos atrodama atbilstošā 3. daļas (AD) apakšnodaļā. Par līdzekļiem, kas nodrošina pakalpojumu gan maršruta satiksmei, gan lidlaukiem, sīkāka informācija sniegta atbilstošās 2. daļas (ENR) un 3. daļas (AD) apakšnodaļās.

   GEN 3.4.4 PRASĪBAS UN NOSACĪJUMI

Prasības un vispārīgie nosacījumi aviācijas sakaru pakalpojumu sniegšanai starptautiskai izmantošanai, kā arī prasības izmantojamām aviācijas radio iekārtām, ir aprakstītas ICAO dokumentos, EK regulās un citos dokumentos.

Galvenie noteikumi īsumā apkopoti zemāk:


  • Gaisa kuģim, atrodoties Latvijas ATS atbildības zonā, jānodrošina radio sakari atbilstoši ICAO frekvenču regulējumam, kas norādīts ENR 2.1.
  • Paziņojot savu atrašanās vietu, var izmantot ģeogrāfiskos nosaukumus vai iekārtu pazīšanas signālus. Ziņojot par punktiem, kuri nav apzīmēti ar radio līdzekļiem, tiek pārraidīti 5 burtu vārdu kodi.
  • Ja radio sakarus nevar nodrošināt izmantojot primāro frekvenci, pilotam jāmēģina to izdarīt, izmantojot citas publicētās frekvences atbilstošajai ATS vienībai.
  • Lietojot radiostaciju avārijas kanālā 121.500 MHz, drīkst lietot jebkuras signālu zīmes, kuras ir norādījis radiostacijām atbilstošais aeronavigācijas pakalpojumu dienests.
  • Radioiekārtām, kuras tiek izmantotas Latvijā reģistrētajos gaisa kuģos, jābūt sertificētām VAS „Elektroniskie sakari”.

Post:VAS „Elektroniskie sakari”

Eksporta iela 5

Rīga, LV-1010

Latvija

Tel:+371 67333034

Fax:+371 67821275

Email:vases@vases.lv




   GEN 3.4.5 DAŽĀDI

AVIĀCIJAS STACIONĀRAIS DIENESTS (BALSS SAKARI), skat. 1. attēlu.

1. attēls


.