Latvijas Republikā aviācijas SAR operācijas nodrošina Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs – ARCC, Robežsardze un Aizsardzības ministrijas civilo gaisa kuģu SAR operācijās iesaistās SAR vienības.
Atļauju ierasties Latvijā ārvalstu gaisa kuģim ar atbilstošu aprīkojumu un personālam, lai meklētu gaisa kuģi, kurš ir avārijas situācijā, vai glābtu izdzīvojušos pēc gaisa kuģa katastrofas, vajadzētu pieparsīt Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centram, kurš arī sniegs norādījumus sakarā ar šo procesu kontrolēšanu.
Pasta un telegrāfa adreses Latvijas Aviācijas meklēšanas un glābšanas koordinācijas centram ir sekojošas:
Aviācijas meklēšanas un koordinācijas centrs - ARCC pazīšanas signāls:
“ARCC Latvia - ARCC Latvija”
Adrese:
Valsts robežsardzes Aviācijas pārvalde /ARCC
Jaunsmilgas, Runtorta, Isnaudas pagasts, Ludzas novads, LV-5701
Latvija
Tel: +371 65703988
+371 29337238
+371 20444280
Fax: +371 65703982
Email: ARCC.Latvia@rs.gov.lv
AFS: NIL
Pakalpojums tiek sniegts saskaņā ar noteikumiem, kas ietverti sekojošos ICAO dokumentos:
10. pielikums - Aeronavigācijas telekomunikācijas (II sējums)
12. pielikums - Meklēšana un glābšana
13. pielikums - Gaisa kuģu aviācijas negadījumu un incidentu izmeklēšana
Doc 7030 - Reģionālās papildus procedūras
Doc 9731- AN/958 Starptautiskā aeronavigācijas un jūras meklēšanas un glābšanas (IAMSAR) rokasgrāmata.
Meklēšanas un glābšanas dienests ir atbildīgs par aviācijas SAR nodrošināšanu Rīgas lidojumu informācijas rajonā (FIR), izņemot civilo lidlauku (lidostu) glābšanas dienestu reaģēšanas zonas, militāros lidlaukus, militāros poligonus un Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra atbildības rajonu.
Glābšanas struktūrvienību sīkāka informācija norādīta tabulā 3.6.3 Meklēšanas un glābšanas struktūrvienības. Papildus, kad nepieciešams, SAR misijām ir pieejamas dažas Valsts policijas nodaļas, Jūras spēki un Bruņotie spēki. SAR organizācijām ir pieejami aeronavigācijas, jūras un publisko telekomunikāciju pakalpojumi.
Militārie SAR helikopteri pārvadā glābšanas aprīkojumu sapakotā veidā, kas sastāv no piepūšamās gumijas laivas, kurā ir nodrošināts medicīniskais aprīkojums, pats nepieciešamākais izdzīvošanai un glābšanas radiostacija. Gaisa kuģis un jūras kuģis aprīkots, lai sazinātos 121.5 MHz, 2182 kHz frekvencēs. Zemes glābšanas brigādes ir aprīkotas, lai sazinātos 121.5 MHz. SAR gaisa kuģis un jūras kuģis ir aprīkots ar virziena noteikšanas iekārtu un radaru.
Tabula 3.6.3 Meklēšanas un glābšanas struktūrvienības
NOSAUKUMS |
ATRAŠANĀS VIETA |
IEKĀRTAS |
PIEEJAMĪBA |
PIEZĪMES |
---|---|---|---|---|
Lielvārdes Gaisa spēku bāze |
564645N 0245114E |
MRG Mi-17 |
20 MIN MON – FRI 0630-1500 (0530-1400) 90 MIN brīvdienās un nakts laikā |
Meklēšana un glābšana Rādiuss - 162 NM Degvielas daudzums - 4HR Kreisēšanas ātrums - 120 kt |
Ludza (EVLU – Latvijas valsts Robežsardzes helikopteru lidlauks) |
563116N 0274139E |
MRG AW-109E |
15 MIN MON-FRI 0600-1430 (0500-1330) 75 MIN brīvdienās un nakts laikā |
Meklēšana un glābšana Rādiuss - 220 NM Degvielas daudzums - 2 HR 20 MIN Kreisēšanas ātrums - 130 kt |
MRG AB-206B |
Tikai gaišā diennakts laikā 15 MIN MON-FRI 0600-1430 (0500-1330) 75 MIN brīvdienās |
Meklēšana Rādiuss - 220 NM Degvielas daudzums - 3 HR 15 MIN Kreisēšanas ātrums - 100 kt |
Latvijas Republikai ir starpvalstu līgumi ar Krievijas Federāciju, Zviedrijas Karalisti, Igaunijas un Lietuvas republikām par sadarbību jūras aeronautikas meklēšanas un glābšanas operācijās.
Pieejamības nosacījumus skatīt tabulā 3.6.3.
Gaisa kuģu izmantotās procedūras un signāli
Procedūras gaisa kuģa kapteinim, kurš novērojis aviācijas negadījumu vai uztvēris avārijas signālu un / vai paziņojumu, ir aprakstītas ICAO 12. pielikuma 5.nodaļā.
Sakari
Avārijas signāla pārraidīšana un saņemšana SAR rajona robežās notiek saskaņā ar II sējuma ICAO 10. pielikuma 5. nodaļas 5.3 punktu.
SAR operāciju laikā sakaros tiek lietoti ICAO (Doc 8400) publicētie kodi un saīsinājumi.
Nepārtraukti notiek 121.500 MHz frekvences noklausīšanās rajonu vadības centros un lidojumu informācijas centros, visu to darba laiku. Vadības torņi, kas atrodas starptautiskos lidlaukos un starptautiskos rezerves lidlaukos, pēc pieprasījuma noklausās 121.500 MHz frekvenci. Visas krasta stacijas patstāvīgi klausās starptautisko avārijas frekvenci.
Glābšanas gaisa kuģis, kas veic SAR darbus, izmanto pazīšanās signālu "RESCUE" un papildus identifikācijas zīmes (ALFA, BRAVO, CHARLIE, utt.)
Meklēšanas un glābšanas signāli
SAR signāli ir aprakstīti 12.pielikuma 5. nodaļas 5.8 punktā.Turklāt, armijas spēku helikopteri un gaisa kuģi, meklējot izdzīvojušos naktī, izmanto sekojošu procedūru:
Zemes / gaisa vizuālie signāla kodi, ko lieto izdzīvojušie
Starptautiskās zemes / vizuālo trauksmes kodu lietošanas instrukcijas:
1. Raidīt signālus ne zemāk par 8 ft (2.5 M).
2. lzpildīt signālus tieši tā, kā parādīts.
3. Nodrošināt pēc iespējas lielāku krāsu kontrastu starp signāliem un fonu.
4. Jāpieliek visas pūles, lai piesaistītu uzmanību, izmantojot citus līdzekļus, piemēram, radio, signālraķetes, dūmus, atstarotu gaismu.
Piezīme: Vēlams izmantot starptautisko zemes / gaisa ārkārtas kodu. Simbolus var veidot lielākus - tātad labāk atpazīstamus no gaisa. Brezentu vajadzētu locīt tā, lai atveidotu parādītos simbolus. Brezents kalpo arī kā ļoti vērtīga patvēruma vieta, pončo, zemes pārklājs, guļammaisa pārklājs, saulessargs vai lietus savācējs.