ENR 1.9  GAISA SATIKSMES PLŪSMAS PĀRVALDĪBA (ATFM) UN GAISA TELPAS PĀRVALDĪBA

1. ATFM STRUKTŪRA, PAKALPOJUMU JOMA, SNIEGTIE PAKALPOJUMI, STRUKTŪRVIENĪBAS ATRAŠANĀS VIETA UN DARBA LAIKS

1.1 Vispārīgi

1.1.1 Visu aptveroša ATFM Rīgas FIR ietvaros ir deleģēta Eirokontroles centram EUROCONTROL / Network Manager Operations Centre (NMOC).

1.2 EUROCONTROL Network Operations Centre atbildība

1.2.1 NMOC atbildīgs par:

  • pēc koordinēšanas ar Rīgas FMP, par ATFCM procedūrām Rīgas FIR robežās, kad ir paredzams, ka lidojumu skaits pārsniegs pieejamo ATC vai lidostas kapacitāti;
  • ATFM procedūru objektīvu pielietošanu un pēc iespējas mazāku soda mēru pielietošanu gaisa kuģu operatoriem.

1.2.2 NMOC pielieto ATFCM procedūras, kuras ir publicētas attiecīgajos ICAO un Network Manager dokumentos. Šīm procedūrām Rīgas FIR ir tāds pats statuss kā šajā AIP publicētajām procedūrām.

1.3 Gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzēju atbildība

1.3.1 Rīgas Lidojumu vadības centrā (Riga Area Control Centre (ACC)) ir izveidota Lidojumu plūsmas vadības pozīcija (Flow Management Position (FMP)) sadarbībai starp ATC, gaisa kuģu operatoriem un Network Manager Operations Centre.

1.3.2 Struktūrvienības atrašanās vieta

Post:Rīgas FMP

VAS “Latvijas gaisa satiksme”

Muzeju iela 3, Lidosta “Rīga”

Mārupes nov., LV-1053

Latvija

Tel:+371 67300697

Fax:+371 67300652

Email: riga.fmp@lgs.lv

AFS:EVRRZDZX

1.3.3 Darbības laiks: H24.

1.3.4 ATS lidlaukos nodrošina, ka lidojumi notiks saskaņā ar izlidojumu slotiem, kurus ir izdevis ATFCM. Saskaņā ar ICAO Doc 7030 Regional Supplementary Procedures (Europe) noteikumiem lidojumiem, kuri neievēros savus slotus, netiks izsniegta dispečeratļauja.

1.3.5 Līdz ar uzlabotās Taktisko lidojumu vadības sistēmas un Lidojumu aktivizācijas uzraudzības ieviešanu, lidojumi, kas 15 minūšu laikā pēc paziņotā ETOT vai CTOT nav pacēlušies, saņems lidojuma apturēšanas ziņojumu.

1.4 Gaisa kuģu operatoru atbildība

1.4.1 Gaisa kuģu operatori, kuri grib pārliecināties, ka viņi ir pareizi reģistrēti Network Manager datu bāzē un/vai grib norādīt adresi, uz kuru grib saņemt ar slotiem saistītus ziņojumus, AIM (ATFCM Information Message) un ANM (ATFCM Notification Message), var sūtīt savu informāciju uz sekojošu adresi:

Email: NM.AD.SPVR@eurocontrol.int

1.4.2 Ar slotiem saistītie ziņojumi tiem gaisa kuģu operatoriem, kuri nebūs reģistrēti Network Manager datu bāzē vai kurus nevarēs identificēt pēc lidojumu plāna, tiks sūtīti uz izlidošanas lidlauka ARO.

Piezīme: ARO funkcijas Rīgas FIR robežās sadarbībā ar starptautisko NOTAM ofisu veic centralizēts ARO (skat. GEN 3.1 ).

1.4.3 Gaisa kuģu operatoriem jāpārzina ATFM stratēģiskās procedūras (piemēram, Route Availability Document - RAD).

Skatīt:

URL: https://www.eurocontrol.int/network-operations

2. PLŪSMAS ZIŅOJUMU TIPI, IZLIDOJOŠIEM GAISA KUĢIEM PIEMĒROJAMAS PROCEDŪRAS

2.1 Lidojuma plāna prasības

2.1.1 Lidojumu plāns un ar to saistītie ziņojumi lidojumiem, kas izlido no starptautiskām lidostām Rīgas FIR robežās uz IFPS zonu, ir jāadresē abām IFPS adresēm.

IFPS adreses:

IFPU1

Haren, Belgium

AFTN: EUCHZMFP

SITA: BRUEP7X


IFPU2

Bretigny, France

AFTN: EUCBZMFP

SITA: PAREP7X


2.1.2 Lidojumi plāns un ar to saistītie ziņojumi lidojumiem, kas izlido no starptautiskām lidostām Rīgas FIR robežās ārpus IFPS zonas, jāadresē abām iepriekš minētajām IFPS nodaļām un papildus attiecīgajām ATS struktūrvienībām ārpus IFPS zonas.

2.1.3 Vienreizējie (ICAO) IFR lidojumu plāni lidojumiem, kuriem ir saistošas ATFCM procedūras, ir jāiesniedz attiecīgajam ARO vai tieši IFPS vismaz 3 stundas pirms aprēķinātā bremžu paliktņu noņemšanas laika (EOBT).

2.1.4 Par izmaiņām EOBT par vairāk nekā 15 minūtēm un/vai gan atkārtota, gan vienreizējā lidojumu plāna anulēšanu nekavējoties jāziņo attiecīgajam ARO vai tieši IFPS.

2.1.5 IFPS atbild lidojumu plāna iesniedzējam ar vienu no sekojošiem atbildes ziņojumiem (Operational Reply Messages (ORMs):

  • ACK - IFPS apstiprinājuma ziņojums. Norāda, ka ziņojums ir sekmīgi saņemts, un IFPS to ir akceptējis.
  • MAN - IFPS ar roku apstrādāts ziņojums. Norāda, ka ir atklātas kļūdas un ka ziņojums ir nodots IFPS operatoram apstrādei ar roku. Ja IFPS operators var sekmīgi izlabot kļūdu, tad MAN ziņojumam sekos ACK ziņojums, ja nevarēs izlabot, tad MAN ziņojumam sekos REJ ziņojums.
  • REJ - IFPS noraidījuma ziņojums. Norāda, ka ziņojums ir bijis nederīgs un IFPS to ir noraidījis. AO vai lidojuma plāna iesniedzējam ir atkārtoti jāiesniedz derīgs lidojumu plāns.
2.2 ATFCM (Air Traffic Flow and Capacity Management) dokumentācija

2.2.1 Vispārējās ATFCM procedūras, kuras pielieto visā ICAO Eiropas reģionā, ir publicētas sekojošos ICAO dokumentos:

  • Doc 7030 - Regional Supplementary Procedures (Europe)
  • Doc 003 - ATFM Handbook (EUR)
  • Doc 7754 - Air Navigation Plan, European Region (EUR ANP)

2.2.2 Detalizētas NMOC procedūras var atrast “Network Operations Handbook”, kura ir pieejama bibliotēkā Network Operations Library:

URL:https://www.eurocontrol.int/network-operations#library 2.2.3 ATFM procedūras publicētas arī sekojošos dokumentos:

• the Route Availability Document (RAD);

• the ATFCM Notification Message (ANM);

• the ATFCM Information Message (AIM);

• the European Airspace Use Plan (eAUP), ko izveidojis NMOC un no kura caur AFTN un EIROKONTROLES publisko portālu Network Operations Portal (NOP-portal):

URL: https://www.public.nm.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html

tiek izplatīti ANM, AIM un eAUP.

Informāciju par ATFCM procedūru pielietošanu var iegūt no Rīgas FMP.

2.3 ATFCM procedūru pielietošana un nodrošināšana

2.3.1 ATFCM procedūras pielieto IFR/GAT lidojumiem.

2.3.2 NMOC var pielietot ATFCM procedūras lidojumiem, kuri:

a. notiek Rīgas FIR robežās;

b. izlido no Rīgas FIR;

c. ielido Rīgas FIR pēc izlidošanas no FIR, kas ir ATFCM zonas sastāvdaļa, vai ATFCM NM kaimiņu zonas.

2.3.3 ATFCM esošo un plānoto procedūru sarakstu kopā ar jebkurām izmaiņām katru dienu caur ANMs vai AIMs publicē NMOC, (skatīt: 2.2.3).

2.4 ATFCM slotu piešķiršana

2.4.1 Slots ir piešķirtais kalkulētais izlidošanas laiks (CTOT - Calculated Take-Off Time) ar pieļauto atšķirību no -5 līdz +10 minūtēm, kuru laikā gaisa kuģim ir jāpaceļas gaisā.

2.4.2 Lidojumiem, kuri tiek veikti no Rīgas FIR un kuriem ir saistošas ATFCM procedūras, tiek automātiski piešķirts izlidošanas slots formā “Kalkulētais izlidošanas laiks” (Calculated Take-Off Time (CTOT)). CTOT tiek nodots gaisa kuģa operatoram formā “Slot Allocation Message” (SAM) 2 stundas pirms EOBT.

2.4.3 Gaisa kuģu operatoriem ir jāievēro Izlidošanas slota parametri. Prasība labot izdotu slotu var tikt veikta, pielietojot ATFCM ziņojumu apmaiņas mehānismu, kurš ir publicēts “Network Operations Handbook”.

2.5 ATFCM slotu piešķiršanas izņēmumi

2.5.1 STS indikatori dažkārt tiek atpazīti NM sistēmās kā izņēmumi no plūsmas regulēšanas.

2.5.2 Sekojoši saīsinājumi atbrīvo no plūsmas regulēšanas:

STS/HEAD – lidojumiem ar statusu “Valsts galva”;

STS/SAR – ar meklēšanas un glābšanas operācijām saistītiem lidojumiem;

STS/MEDEVAC – lidojumam, kas saistīts ar dzīvībai kritisku avārijas evakuāciju;

STS/FFR – uguns dzēšanā iesaistītiem lidojumiem;

STS/ATFMX – lidojumiem, kurus attiecīgais ATS dienests ir apstiprinājis kā izņēmumu no ATFCM procedūrām.

Piezīme: Detalizētāka informācija par ATFCM STS/ indikatoru ir pieejama rokasgrāmatas “Network Operations Handbook” daļās ATFCM Users Manual un IFPS Users Manual, kuras ir pieejamas interneta bibliotēkā Network Operations Library:

URL: https://www.eurocontrol.int/network-operations#library

2.5.3 Lai noteiktu, vai lidojumu var iekļaut izņēmumos no ATFM slotu piešķiršanas procesa un lietot indikatoru STS/ATFMX, jāņem vērā sekojoši punkti:

a. jebkuras aizkavēšanās rezultātā var tikt zaudēta dzīvība vai dzīvības. Šādiem lidojumiem ir vajadzīgs speciāls medicīnisks/UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees) apstiprinājums;

b. persona vai personas gaisa kuģī atrodas svarīgā Valsts uzdevumā un nekāda aizkavēšanās nav pieļaujama;

c. ar lidojumu tiek veikts valstiski svarīgs uzdevums un jebkāda aizkavēšanās var traucēt šī uzdevuma izpildi.

Ja kāds no augstāk minētajiem punktiem atbilst attiecīgajam lidojumam, tam var tikt piešķirta atļauja lietot indikatoru STS/ATFMX, ko apstiprina attiecīgais dienests valstī, no kuras izlido gaisa kuģis. Uz ATFM dienestu jānosūta detalizētāka informācija.

2.5.4 Lidojuma operatoram, kam vajadzīga atļauja indikatoru STS/ATFMX ievietošanai ICAO lidojuma plāna formas 18.punktā un kurš izlido no lidlauka Rīgas FIR robežās, vismaz 3 stundas pirms izlidošanas ir jāsaņem iepriekšēja atļauja no:

Valsts akciju sabiedrības “Latvijas gaisa satiksme”

Lidojuma plūsmas vadības daļas (FMFDU)

Tel: +371 67300653

Fax: +371 67300652