EVLA — LIEPAJA

Piezīme: Sekojošas sadaļas šajā nodaļā ir apzināti atstātas tukšas: AD 2.16, AD 2.21.

EVLA AD 2.1  LIDLAUKA ATRAŠANĀS VIETAS INDIKATORS UN NOSAUKUMS

EVLA — LIEPAJA

EVLA AD 2.2  LIDLAUKA ĢEOGRĀFISKIE UN ADMINISTRATĪVIE DATI

1ARP koordinātas un atrašanās vieta lidlaukā

563103N 0210549E

1002 m no THR 06

2ARP virziens un attālums no pilsētas centra90º, 2.7 NM no Liepājas centra
3Augstums virs jūras līmeņa/Standarta temperatūra/Vidējā zemākā temperatūra18 FT / 23.2º C / -16.5º C
4Ģeoīda vilnis AD ELEV PSN78 FT
5MAG VAR/Ikgadējās izmaiņas6º E (2016) / 0.13º pieaug
6Lidlauka administrācijas nosaukums, adrese, tālruņa nr., faksa nr., e-pasts, AFS, mājaslapa

SIA “Aviasabiedrība “Liepāja””

Post:

Lidostas iela 8, Cimdenieki
Grobiņas pag., Grobiņas nov.
LV-3430, Latvija

Phone: +371 63407592, +371 20299577

Fax: +371 63407592

Email: info@liepaja-airport.lv

AFS: EVLA

URL: http://www.liepaja-airport.lv

7Lidlaukā pieļaujamie lidojumu veidi (IFR/VFR)IFR/VFR
8PiebildesNIL

EVLA AD 2.3  DARBA LAIKS

1AD

Skatīt NOTAM vai SUP.

Lidlauka administrācija

MON-FRI 0700-1500 (0600-1400)

2Muita un imigrācijaO/R
3Veselība un sanitārijaO/R
4AIS instruktāžas birojsPašinstruktāža H24 pieejama https://ibs.lgs.lv.
Mutiskā instruktāža H24 pieejama pa tālruni
+371 67300 675.
5ATS ziņojumu birojs (ARO)Rīgas ARO H24
Tel:+371 6 7300 642
Tel:+371 6 7783 761 (rezerves tālrunis)
Pašinstruktāža H24 pieejama https://ibs.lgs.lv.
6MET instruktāžas birojsPirmslidojuma plānošanas telpa AFIS struktūrvienības darba laikā.
MET informācija lidojuma dokumentācijai pēc pieprasījuma pieejama Rīgas ARO H24 diennaktī:
Tālrunis: +371 67300642, +371 67300645,
+371 67783761 (rezerves tālrunis)
Pašinstruktāža H24 pieejama https://ibs.lgs.lv.
7ATSAFIS kā AD (izmaiņas darba laikā skatīt NOTAM vai SUP)
8Degvielas uzpildeKā AD
9Virszemes pakalpojumiKā AD
10DrošībaKā AD
11Pretapledošanas nodrošināšanaKā AD (pēc iepriekšēja pieprasījuma)
12PiebildesĀrpus Šengenas zonas lidojumiem un pakalpojumiem ārpus AD darba laika jāiesniedz PPR AD darba laikā vismaz H24 pirms lidojuma pa telefonu:
+371 20299577; +371 26620855; +371 26770215; E-pasts: info@liepaja-airport.lv.
Pakalpojums tiks sniegts, ja tas būs iespējams. Klients tiks informēts.
AD ekspluatanta atļaujas numuram jābūt ierakstītam ICAO lidojumu plāna 18. punktā (ja ir iesniegts FPL).

EVLA AD 2.4  APKALPOŠANA UZ ZEMES – PAKALPOJUMI UN IEKĀRTAS

1Kravas pārkraušanas iekārtasNIL
2Degvielas/eļļas tipiDegviela: JET A-1*
AVGAS 100LL*
Eļļa: NIL
3Degvielas uzpildes iekārtas/ietilpībaJet A-1:
Stacionārā degvielas uzpildes stacija:
20 000 litri/ 2 litri/sek.
Degvielas autocisterna:
20 000 litri/ 15 litri/sek.
AVGAS 100LL:
Pieejams rūpnīcas aizzīmogotās mucās.
4Pretapledošanas nodrošinājuma iekārtasPakalpojumu nodrošina AD. 1 specializētā automašīna.
5Vieta angāros viesu gaisa kuģiemNIL
6Remonta iespējas viesu gaisa kuģiemNIL
7PiebildesBīstamu kravu pārvadāšana nav atļauta.
* Degviela pieejama pēc iepriekšēja pieprasījuma pa tel.: +371 20299577; +371 63407592 vai e-pastu: info@liepaja-airport.lv

EVLA AD 2.5  PASAŽIERIEM PIEEJAMĀS ĒRTĪBAS

1ViesnīcasPilsētā
2RestorāniPilsētā
3Transporta iespējasAutobuss, taksometrs
4Medicīniskās aprūpes iespējasLidlaukā ir pieejama pirmā palīdzība, slimnīcas - pilsētā
5Banka un pastsPilsētā
6Tūrisma birojsTūrisma informācija pieejama pie informācijas galda.
7PiebildesNIL

EVLA AD 2.6  GLĀBŠANAS UN UGUNSDZĒSĪBAS PAKALPOJUMI

1AD ugunsdzēsības nodrošinājuma kategorijaA2
A7 Regulārai satiksmei līdz CAT A7. Pārējiem līdz CAT A7 ar saskaņotu iepriekšēju pieteikumu (vismaz 48H pirms aprēķinātā ielidošanas laika pa e-pastu: info@liepaja-airport.lv).
2Glābšanas aprīkojums2 ugunsdzēsības automašīnas, 1 motorlaiva
3Patstāvīgi pārvietoties nespējīgu gaisa kuģu evakuācijas iespējasNav pieejama
4PiebildesGaisa kuģa reģistrētais īpašnieks vai ekspluatants uzņemas pilnīgu atbildību par pārvietoties nespējīga gaisa kuģa evakuēšanu. EVLA tiek sagaidīts, ka visu aviokompāniju ekspluatantiem ir gaisa kuģu atjaunošanas plāns.

EVLA AD 2.7  SEZONĀLĀ PIEEJAMĪBA - TĪRĪŠANA

1Tīrīšanas aprīkojuma tipi2 sniega tīrītāji, 2 sniega birstes, 1 sniega pūtējs, 1 sauso ķimikāliju kaisītājs, 1 smilšu kaisītājs.
2Tīrīšanas prioritātes1. RWY; 2. TWY; 3. perons.
3PiebildesInformācija par sniega tīrīšanu OCT - APR tiek publicēta NOTAM (SNOWTAM).
Skatīt arī sadaļu AD 1.2.2 Sniega plāns.

EVLA AD 2.8  PERONU, MANEVRĒŠANAS CEĻU UN KONTROLPUNKTU ATRAŠANĀS VIETU DATI

1Peronu apzīmējums, virsma un nestspēja PERONS
Virsma: ASPH
Nestspēja: PCN 36/F/C/X/T
STĀVVIETA 1
Virsma: ASPH
Nestspēja: PCN 48/F/D/X/T

STĀVVIETA 2
Virsma: ASPH
Nestspēja: PCN 46/F/C/X/T

STĀVVIETA 3
Virsma: CONC
Nestspēja: PCN 60/R/B/X/T

2Manevrēšanas ceļu apzīmējums platums, virsma un nestspēja TWY B
Platums: 18M
Virsma: ASPH
Nestspēja: PCN 73/F/A/X/T

3Altimetra kontrolpunkta atrašanās vieta un pacēlumsPerons, 11 FT
4VOR kontrolpunktu atrašanās vietaNIL
5INS kontrolpunktu atrašanās vietaNIL
6PiebildesNIL

EVLA AD 2.9  ZEMES KUSTĪBAS VADĪBAS UN KONTROLES SISTĒMA UN MARĶĒJUMI

1Gaisa kuģu stāvvietas ID zīmju, TWY līniju un vizuālās izvietošanas/novietošanas vadības sistēmas lietošana gaisa kuģa stāvvietāsInformējošas zīmes TWY un RWY krustojumā un visās gaidīšanas vietās.
Marķējuma līnijas uz perona.
2RWY un TWY marķējums un gaismasRWY: marķēti THR, TDZ, CL, RWY malu apzīmējumi
TWY: marķētas gaidīšanas PSN, CL.
3Stopgaismas un RWY aizsardzības ugunisNIL
4Citi RWY aizsardzības pasākumiNIL
5PiebildesNIL

EVLA AD 2.10  LIDLAUKA ŠĶĒRŠĻI

Šīs AIP sadaļas dati ir sniegti Šķēršļu datu kopas veidā.

Informācija par šķēršļu datu kopas pieejamību un piekļuves tiesībām ir norādīta GEN 3.1.6. Pēdējais atjauninājums: 20 May 2021.

EVLA AD 2.11  SNIEGTĀ METEOROLOĢISKĀ INFORMĀCIJA

1

Attiecīgais meteoroloģiskais birojs

Riga

2

Darba laiks

Meteoroloģiskais birojs ārpus darba laika

H24

-

3

Birojs, kas attbildīgs pa TAF sagatavošanu

Riga

Prognožu derīguma termiņš

24 HR (0024; 0303; 0606; 0909; 1212;1515;1818; 2121)

Izdošanas intervāls

3 HR

4

Tendenču prognozējamība

Izdošanas intervāls

NIL

5

Sniegtā instruktāža/konsultācija

Lidojuma dokumentāciju O/R sniedz Rīgas ARO: H24, tālrunis: +371 67300642, +371 67300645, +371 67783761 (rezerves tālrunis).

Konsultācijas O/R sniedz MET birojs Rīgā H24, talrunis: +371 67142005.

6

Lidojuma dokumentācija

TAF, METAR, SIGMET, GAMET, AIRMET, WAFS kartes, SWL

Lietotā(-ās) valoda(-as)

Angļu

7

Kartes un cita informācija, kas pieejama instruktāžai vai konsultācijai

NIL

8

Papildus aprīkojums, kas pieejams informācijas sniegšanai

NIL

9

ATS struktūrvienības, kam tiek sniegta informācija

Liepaja AFIS

10

Papildu informācija (pakalpojumu sniegšanas ierobežojumi, u.c.)

Par RVR ziņošanu un RVR EQPT atrašanās vietu skatīt GEN 3.5.

METAR pieejams, kad lidlaukā AFIS darba laikā parādās krusa,piltuvveida mākonis, sniegvilksnis, sniegputenis, piezemes migla, miglas daļēji aizsegts lidlauks, krasas vēja brāzmas; vai CB un/vai TCU mākoņi.

Visos citos gadījumos pieejams tikai METAR AUTO.Lidlauka brīdinājumi veidoti tikai AFIS struktūrvienības darbā laikā un balstītas uz automātisko ziņojumu.

TAF prognozes balstītas uz automātisko ziņojumu.


EVLA AD 2.12  SKREJCEĻA FIZISKIE RAKSTURLIELUMI

RWY apzīmējumsPatiesais peilējumsRWY izmērs (m)RWY un SWY nestspēja
(PCN) un virsma
THR koordinātas,
RWY gala koordinātas,
THR ģeoīda vilnis
Precīzās pieejas RWY THR pacēlums un TDZ
augstākais pacēlums
RWY-SWY slīpums
1234567
06070.30º2002x40PCN 46/F/B/X/T
ASPH
563052.18N 0210454.24E
563113.99N 0210644.48E
GUND 78.1 FT
THR: 6.9 FT
TDZ: NIL
0.16% augšup
SWY: NIL
24250.32º2002x40PCN 46/F/B/X/T
ASPH
563113.99N 0210644.48E
563052.18N 0210454.24E
GUND 78.1 FT
THR: 17.7 FT
TDZ: 18.0 FT
0.16% lejup
SWY: NIL
RWY apzīmējumsSWY izmēri (m)CWY izmēri (m)Lidjoslu izmēri (m)RESA izmēri (m)Bremzēšanas sistēmas atrašanās vieta/aprakstsOFZPiebildes
1891011121314
06NILNIL2122x300240 x 150NILNILAtsevišķos gadījumos pēc pieprasījuma PCN var tikt pārsniegta par 10%.
ILS glisādes antenas ēka atrodas RWY lidjoslā
24NILNIL2122x300240 x 150NILNILAtsevišķos gadījumos pēc pieprasījuma PCN var tikt pārsniegta par 10%.
ILS glisādes antenas ēka atrodas RWY lidjoslā.

EVLA AD 2.13  DEKLARĒTĀS DISTANCES

RWY apzīmējumsTORA (m)TODA (m)ASDA (m)LDA (m)Piebildes
123456
062002200220022002NIL
06955955955NILPacelšanās no krustojuma ar TWY B
242002200220022002NIL
24104710471047NILPacelšanās no krustojuma ar TWY B

EVLA AD 2.14  PIEEJAS UN SKREJCEĻA APGAISMOJUMS

RWYAPCH
LGT
tips,
LEN,
INTST
THR LGT
krāsa,
WBAR
VASIS, (MEHT), PAPITDZ LGT LENRWY ass LGT LEN,
atstatums, krāsa, INTST
RWY malu LGT LEN, atstatums, krāsa, INTSTRWY gala LGT krāsa, WBARSWY LGT LEN, krāsaPiebildes
12345678910
06Vienkāršas ALS, 420 M, LIMZAĻAPAPI
pa kreisi 3.00° (52 FT )
NILNIL2002 m,
60 m, balta, pēdējie 600 m dzeltena, LIH
SARKANSNILSkat­­īt novirzes EVLA AD 2.23
24ALPA-ATA (CAT I) ar SFL, 450 M, LIHZAĻAPAPI
pa kreisi 3.00° (50.7 FT )
NILNIL2002 m,
60 m, balta, pēdējie 600 m dzeltena, LIH
SARKANSNILSkatīt novirzes EVLA AD 2.23

EVLA AD 2.15  CITS APGAISMOJUMS, SEKUNDĀRAIS BAROŠANAS AVOTS

1ABN/IBN atrašanās vieta, raksturlielumi un darbības laiks NIL
2LDI atrašanās vieta un LGT
Anemometra atrašanās vieta un LGT
NIL
2 apgaismoti vēja virziena rādītāji, sk. EVLA AD 2.24.1-1
3TWY malu un ass līnijas ugunisMalu ugunis
4Sekundārais barošanas avots/pārslēgšanās laiksPieejams / 15 SEC. 1 SEC kad RWY 24 pacelšanās RVR ir zemāka par 800 m.
5PiebildesNIL

EVLA AD 2.17  GAISA SATIKSMES PAKALPOJUMU GAISA TELPA

Šīs AIP sadaļas dati ir sniegti AIP datu kopas veidā.

Informācija par AIP datu kopas pieejamību un piekļuves tiesībām ir norādīta GEN 3.1.6.

EVLA AD 2.18  GAISA SATIKSMES DIENESTU SAKARU LĪDZEKĻI

Dienesta nosaukumsPazīšanas signālsFrekvence(-es)SATVOICE numurs(-i)Pieslēgšanas adreseDarba laiksPiebildes
1234567
AFISLIEPAJA INFORMATION 129.400 MHZ
NILNILkā AD (izmaiņas darba laikā skatīt NOTAM vai SUP)NIL

EVLA AD 2.19  RADIONAVIGĀCIJAS UN NOSĒŠANĀS LĪDZEKĻI

Šīs AIP sadaļas dati ir sniegti AIP datu kopas veidā.

Informācija par AIP datu kopas pieejamību un piekļuves tiesībām ir norādīta GEN 3.1.6.

EVLA AD 2.20  VIETĒJIE LIDLAUKA NOTEIKUMI

1. IEDARBINĀŠANA

Iedarbināšanas procedūras netiek piemērotas.

Kad izlidojošais turbīnas dzinēju IFR gaisa kuģis pieprasa dzinēju iedarbināšanas atļauju, AFIS dispečerpunkts:

a. paskaidro, ka nav pacelšanās ierobežojumu, vai

b. paskaidro, kādi faktori var ietekmēt gaisa kuģu iedarbināšanu (cita satiksme, lidlauka apstākļi, ATFM SLOT ierobežojumi), pēc tam gaisa kuģa kapteinis veic iedarbināšanu pēc saviem ieskatiem.

2. GAIDĪŠANA PIRMS PACELŠANĀS

Kad satiksmes apstākļu dēļ tūlītēja pacelšanās nav iespējama, izlidojošajam gaisa kuģim jāgaida perona stāvvietā.

3. PACELŠANĀS

Pacelšanās tiek veiktas secībā, kādā gaisa kuģis ir paziņojis par gatavību. Satiksmes apstākļu dēļ vai pilotiem savstarpēji vienojoties, minētais paziņojums var tikt mainīts.

Piezīme: Pirms pacelšanās no AFIS dispečerpunkta jāsaņem paziņojums “runway free” (brīvs skrejceļš).

4. IZMANTOJAMĀ SKREJCEĻA IZVĒLE

Parasti gaisa kuģim jānosēžas vai jāpaceļas pret vēju, ja vien drošība, skrejceļa konfigurācija, meteoroloģiskie apstākļi, pieejamās instrumentālās pieejas procedūras vai gaisa satiksmes apstākļi nenosaka, ka vēlams cits virziens. Izvēloties skrejceļu, AFIS operators ņem vērā, ne tikai piezemes vēja ātrumu un virzienu, bet arī citus svarīgus faktorus, tādus kā lidojumus pa lidlauka apli, skrejceļa garumu, un ir pieejami pieejas un nosēšanāš līdzekļi.

AFIS operators var ieteikt izmantot skrejceļu ar ceļavēja komponenti, ja AFIS vai gaisa kuģis gūst operatīvus ieguvumus, un pilots apstiprina ceļavēja komponenti. Gala lēmumu par izmantojamā skrejceļa izvēli pieņem pilots.

5. TRANSPORTA LĪDZEKĻU UN PERSONU PĀRVIETOŠANĀS PA MANEVRĒŠANAS LAUKUMU

Transporta līdzekļu un personu pārvietošanās pa manevrēšanas laukumu procedūras ir līdzīgas tām, ko piemēro lidostās, kurās nodrošina ATC. Transporta līdzekļu un personu atrašanās manevrēšanas laukumā nav atļauta gaisa kuģa pacelšanās vai nosēšanās laikā.

6. PRETAPLEDOŠANAS PROCEDŪRAS

6.1 Gaisa kuģu pretapledošanas apstrāde jāveic lidostas speciāli noteiktajās zonās.

6.2 Pretapledošanu uz perona var veikt 3. stāvvietā.

6.3 Sākotnējais pieprasījums pretapledošanas apstrādei jāpiesaka AD Liepāja pēc iespējas savlaicīgāk, bet ne vēlāk kā 15 MIN pirms riteņu bloķētāju noņemšanas.

6.4 Pretapledošanas apstrādi uz perona veic pie izslēgtiem gaisa kuģa dzinējiem.

6.5 Pēc pretapledošanas apstrādes pabeigšanas un apstrādes komandas atgriešanās drošā vietā pretapledošanas operators paziņo apkalpei: “de-icing completed” (pretapledošanas apstrāde pabeigta), pretapledošanas apstrādes kodu un sākuma laiku, ja tāds ir.

6.6 Pēc pretapledošanas apstrādes pabeigšanas manevrēšanu drīkst uzsākt tikai pēc virszemes apkalpošanas personāla signāla “all clear” (īkšķi augšā).


7. BEZPILOTA GAISA KUĢU SISTĒMAS LIDOJUMI LIEPAJA TIZ


7.1 UAS lidojumi ar MTOM līdz 1.5 kg ir atļauti LIEPAJA TIZ zemāk par 50 m AGL izņemot zonas, kas ir 5 km rādiusā no RWY 06 un RWY 24 THR (skat. AIP AD 2.12).

7.2 UAS lidojumi LIEPAJA TIZ virs 50 m AGL vai/un ar MTOM lielāku nekā 1.5 kg, ieskaitot zonas, kas ir 5 km rādiusā no RWY 06 un RWY 24 THR (skat. AIP AD 2.12), ir atļauti tikai ja UAS tālvadības pilots ir saņēmis CAA atļauju šādai darbībai un ir izpildījis nepieciešamās vienošanās ar VAS “Latvijas gaisa satiksme” par katru lidojumu saskaņā ar atļaujā minētajiem noteikumiem un nosacījumiem.

EVLA AD 2.22  LIDOJUMA PROCEDŪRAS

1. VISPĀRĪGI

1.1 Tiek sniegti lidlauka lidojumu informācijas pakalpojumi (AFIS). AFIS mērķis ir sniegt nepieciešamo informāciju drošu un efektīvu lidojumu darbību veikšanai lidlauka tuvumā un manevrēšanas laukumā.

1.2 AFIS un pilotu procedūras aprakstītas Eurocontrol Manual for Aerodrome Flight Information Service.

1.3 TIA/TIZ ir transpondera obligātās / radio obligātās zonas (TMZ/RMZ).

1.4 Ik vienam TIA/TIZ lidot paredzētajam lidojumam darba laikā jābūt iesniegtam lidojuma plānam.

1.5 Gaisa kuģis, kurā ir pieejami piemēroti divvirzienu radiosakari, atrodoties LIEPAJA TIA/TIZ gaisa telpā, nosūta ziņojumu 20 līdz 40 minūšu laikā pēc pēdējā kontakta laika (neatkarīgi no šā kontakta mērķa), lai tikai norādītu, ka lidojums norisinās atbilstīgi plānam, un šādā ziņojumā ietver gaisa kuģa identifikāciju un frāzi “Operations normal” (“Lidojums normāls”). Ziņojumu “Operations normal”, izmantojot sakarus “gaiss-zeme”, jāpārraida Liepājas AFIS dispečerpunktam 129.400 MHz frekvencē.

1.6 Liepājas AFIS dispečerpunkts nenodrošina distancēšanu un nesniedz radiolokācijas vektorus.

1.7 Gaisa kuģa kapteinis, balstoties uz gaisa noteikumiem, pēc paša ieskatiem izmanto no AFIS saņemto informāciju un ir pilnībā atbildīgs gan par drošas distances ar citu gaisa kuģi uzturēšanu, gan par personīgo nodomu ziņošanu.

1.8 Altimetra uzstādīšanas procedūras skatīt AIP ENR 1.7.

2. IFR/VFR IZLIDOJOŠĀS SATIKSMES PROCEDŪRAS

Izlidojošajam gaisa kuģim AFIS dispečerpunktam jāziņo sekojošais:

a. par nodomiem manevrēt, lai paceltos. Turbīnu gaisa kuģiem jāziņo arī par gatavību iedarbināt turbīnas (sk. EVLA AD 2.20);

b. izmantojamā skrejceļa izvēle; iespējamā manevrēšanas gaidvieta;

c. ieplānotais maršruts vai lidojuma treks un turpmākie nodomi;

d. par manevrēšanu uz skrejceļu, lai paceltos;

e. par TIA/TIZ pamešanu;

f. jebkura cita darbība vai nodomi, kas var ietekmēt pārējo satiksmi.

3. IFR/VFR IELIDOJOŠĀS SATIKSMES PROCEDŪRAS

Ielidojošajam gaisa kuģim AFIS dispečerpunktam jāziņo par:

a. atrašanās vietu, lidojuma absolūto augstumu un paredzēto ielidošanas laiku lidlaukā. Minētajai informācijai jābūt sniegtai pirms TIA/TIZ robežas šķērsošanas;

b. izvēlēto skrejceļu un, ja lidojums tiek veikts saskaņā ar IFR, izvēlēto pieejas procedūru;

c. VFR lidojumu pa apli;

d. ielidošanu gaidīšanas zonā vai tās atstāšanu;

e. pieejas procedūras uzsākšanu vai iekļaušanos lidojumā pa apli;

f. IAF un FAF šķērsošanu instrumentālās pieejas laikā;

g. pagriezienu uz posmu starp trešo un ceturto pagriezienu vai uz nosēšanās taisni;

Piezīme: Pirms nosēšanās no AFIS dispečerpunkta jāsaņem paziņojums “runway free” (brīvs skrejceļš).

h. RWY atbrīvošanu, manevrēšanu uz peronu vai stāvvietu pēc nosēšanās;

i. par aiziešanu uz otro apli un sekojošiem nodomiem;

j. jebkuru citu darbību vai nodomiem, kas var ietekmēt pārējo satiksmi.

4. HELIKOPTERU PACELŠANĀS/NOSĒŠANĀS

4.1 Helikopteru pacelšanās/nosēšanās notiek uz RWY.

5. ATS NOVĒROŠANAS SISTĒMAS IZMANTOŠANA AFIS

5.1 ATS novērošanas sistēmas izmantošana AFIS aprakstīta rokasgrāmatas EUROCONTROL Manual for Aerodrome Flight Information Service (AFIS) pielikumā A.

5.2 ATS novērošanas sistēmas tiek izmantotas AFIS sekojošu funkciju nodrošināšanai:

a. gaisa kuģa lidojuma trajektorijas kontrolēšanai pieejas pēdējā posmā;

b. citu gaisa kuģa lidojuma trajektorijas kontrolēšanai lidlauka tuvumā;

c. navigācijas palīdzības sniegšana VFR/IFR lidojumiem;

5.3 AFIS dispečerpunkts gaisa kuģim nesniedz radiolokācijas vektorus.

5.4 AFIS dispečerpunkts var informēt par gaisa kuģa atrašanās vietu jebkurā laikā pēc pilota pieprasījuma.

5.5 ATS novērošanas sistēmas izmantošana lidlauka lidojumu informācijas pakalpojumos neatbrīvo gaisa kuģa kapteini no atbildības attiecībā uz lidojuma drošību.

6. RADIO SAKARI

6.1 Ja citādāk nav norādīts, gaisa kuģim TIA/TIZ jānodibina un jāuztur divu veidu radio sakari ar Liepājas AFIS dispečerpunktu frekvencē 129.400 MHz.

6.2 AFIS sākotnējais izsaukums

AFIS sākotnējajam izsaukumam vajadzētu būt izveidotam 5 minūtes pirms ielidošanas TIA/TIZ un jāsatur:

a. nosauktās stacijas apzīmējums;

b. pazīšanas signāls, gaisa kuķa tips un gaisa kuģiem spēcīgas pēcstrūklas turbulences kategorijā - vārds “HEAVY”;

c. atrašanās vieta;

d. līmenis;

e. nodomi; un

f. AFIS dispečerpunkta pieprasītie papildu elementi.

6.3 Tiešie pilots-pilots sakari

Divi vai vairāk gaisa kuģi var nodibināts tiešos pilots-pilots radio sakarus sekojošos gadījumos:

• pēc pilota iniciatīvas, lai informētu viens otru par saviem nodomiem un koordinētu savas darbības sadursmes novēršanai un drošas distances starp gaisa kuģiem uzturēšanai, kā arī zeme-gaiss sakaru atteices gadījumā;

• pēc AFIS operatora iniciatīvas, kad uzskata par vajadzīgu, lai novērstu sadursmi un drošas distances starp gaisa kuģiem uzturēšanai.

7. ATC ATĻAUJA

7.1 Kad nepieciešams, no AFIS dispečerpunkta pirms pacelšanās jāsaņem ATC atļauja.

8. VFR LIDOJUMU TIA/TIZ PROCEDŪRAS

8.1 VFR lidojumi jāveic piemērotos apstākļos (skatīt European Commission Implementing Regulation (EU, SERA) No 923/2012.SERA.5005 Visual flight rules).

8.2 VFR lidojumi TIZ tiek veikti, kad redzamība uz zemes ir vienāda ar vai lielāka par 5 km un apakšējās mākoņu robežas augstums ir vienāds ar vai lielāks par 1500 ft (450 m).

8.3 Ienākošajai/izejošajai VFR satiksmei jābūt plānotai cauri sekojošiem TIZ ieejas/izejas punktiem: SKEDE, TILTI, EZERI, PIRAG vai MEDZE - kā publicēts kartē EVLA AD 2.24.14, ja vien AFIS operators nav ieteicis citādāk. Absolūtajam augstumam nevajadzētu būt augstākam par 1500 ft.

8.4 AFIS operators var ieteikt ielidojošajiem VFR gaisa kuģiem doties uz publicētajām VFR gaidīšanas zonām (skatīt EVLA AD 2.24.14) vai palikt ārpus TIZ, kad tie ietekmē IFR ielidojošos vai izlidojošos gaisa kuģus.

8.5 Gaisa kuģim, kurš ielido TIZ, bet neplāno nosēsties lidlaukā, AFIS dispečerpunktam jāziņo:

a. aprēķinātais ielidošanas laiks TIZ, pozīcija un augstums;

b. lidojuma maršruts, nodomi un augstums lidojot TIZ un visas to izmaiņas.

9. ĪPAŠIE VFR (SVFR)

9.1 Īpašie VFR (SVFR) nav piemērojami TIZ.

10. IFR LIDOJUMU TIA/TIZ PROCEDŪRAS

10.1 IFR lidojumi jāveic saskaņā ar pieejas un izlidošanas procedūrām, kā tas publicēts AD Liepāja Instrumentālās pieejas un Standarta instrumentālās izlidošanas kartēs.

Piezīme: IFR lidojumiem, kas izlido saskaņā ar publicētiem SID maršrutiem vai visvirzienu izlidošanu (skat. punktu 10.9 zemāk), bet turpina savu lidojumu G klases gaisa telpā, var pamest TIA jebkurā lidojuma plānotajā lidojuma līmenī.

10.2 Ja vien AFIS dispečerpunkts nav ieteicis citādāk, ielidojot vai izlidojot no TIA, jāizmanto sekojoši ieejas/izejas punkti (sk. ENR 6.2):

ieejas/izejas punkti: LEPVA, ABRUM, ABREX, ARBIS, VASAB, AMRIT;

ieejas punkts: ROKSO.

10.3 Ielidojošā IFR satiksme, ielidojot TIA izpilda pieejas procedūru, kā tas publicēts AD Liepāja Instrumentālās pieejas kartēs.

10.4 Vienlaicīgi ielidojošo un/vai izlidojošo IFR gaisa kuģu skaits TIA/TIZ ierobežots līdz 1 gaisa kuģim.

10.5 Pilotiem tiek ieteikts saskaņot vienam ar otru savus nodomus (sk. augstāk 6.3 paragrāfu).

10.6 Ielidojošajiem gaisa kuģiem, kas veic IFR pieeju TIA/TIZ, ir priekšroka attiecībā uz IFR izlidojošajiem gaisa kuģiem, kuriem vajadzētu pagaidīt perona stāvvietā līdz IFR ielidojošais gaisa kuģis nosēžas un atbrīvo RWY.

10.7 IFR ielidojošajiem gaisa kuģiem, ielidojot TIA no nekontrolētās gaisa telpas (ja tas iespaido citu IFR satiksmi TIA/TIZ), jāpaliek ārpus TIA līdz citi TIA/TIZ esošie IFR gaisa kuģi nosēžas vai pamet to.

10.8 IFR tranzītpārvadājumu gaisa kuģi var ielidot TIA, ja tie nekonfliktē viens ar otru un IFR izlidojošajiem vai ielidojošajiem gaisa kuģiem Liepājas lidlaukā.

10.9 Liepājas TIZ/TIA izvietotās militārās ierobežotās un militārās bīstamās zonas

10.9.1 IFR GAT, ielidojot un/vai izlidojot no Liepājas lidlauka, atļauts šķērsot aktīvas militārās ierobežotās un militārās bīstamās zonas ar nosacījumu, ka šķērsošana ir apstiprināta Liepājas AFIS.

10.9.2 Lai uzzinātu par militāro ierobežoto un militāro bīstamo zonu aktivitātes statusu, skatīt spēkā esošo NOTAM.

10.9.3 Neiesaistītajiem gaisa kuģiem nav atļauts šķērsot aktīvas militārās ierobežotās un militārās bīstamās zonas, ja vien Civilā aviācijas aģentūra (CAA) nav apstiprinājusi specifiskas procedūras un/vai apstākļus.

10.10 Visvirzienu izlidošana:

Būtiskie šķēršļi

RWY

PROC

Veids

ELEV (FT)

BRG GEO/DIST(NM) DER

1

2

3

4

5

06

Uzņemt augstumu taisni uz priekšu līdz MNM pagrieziena ALT 800 FT.

Vēja turbīna

446

052.9°/3.89 NM

24

Uzņemt augstumu taisni uz priekšu līdz MNM pagrieziena ALT 700 FT.

Tornis

351

268°/2.65 NM

11. TRENIŅU LIDOJUMU PLĀNOŠANA UN VEIKŠANA

11.1 Procedūras mērķis ir droša un efektīva:

  • VFR treniņu lidojumu veikšana;
  • Treniņu lidojumu ar imitētu instrumentālo pieeju VFR apstākļos veikšana;
  • IFR treniņu lidojumu veikšana Liepājas lidlaukā un TIA/TIZ, kad tiek nodrošināts AFIS.

11.2 Treniņu lidojumu plānošana

11.2.1 Treniņu lidojumi tiek veikti pēc principa “Kas pirmais piesakās, to pirmo apkalpo”.

11.2.2 Pilotu iepriekšējie pieteikumi var saturēt treniņu lidojumu grafiku uz priekšu līdz 1 mēnesim, tiem ir jābūt iesniegtiem Liepājas ATS struktūrvienībai uz e-pastu: evla@lgs.lv vai pa telefonu: +371 67300555 ofisa darba laikā.

Informācijai ir jābūt iesniegtai ne agrāk kā 1 mēnesi pirms treniņa lidojuma dienas un ne vēlāk kā 1 dienu pirms treniņu lidojumu uzsākšanas.

11.2.3 Kā izņēmumu, informāciju par treniņu lidojumu tajā pašā dienā ir jāiesniedz Liepājas AFIS dispečerpunktam darba laika stundās pa telefonu +371 63484100, ne vēlāk kā 3 stundas pirms lidojuma.

Liepājas AFIS dispečerpunkts sniedz pilotiem tekošo informāciju par pieejamo treniņu lidojumam pieprasīto laiku.

11.2.4 Iepriekšējam pieteikumam treniņu lidojuma veikšanas laika rezervēšanai ir jāsatur sekojoša informācija:

  • pazīšanās zīme un gaisa kuģa reģistrācija;
  • gaisa kuģa tips;
  • gaisa kuģa pieejas ātruma kategorija;
  • lidojumu plānotais laiks Liepājas AD (sākums un beigas);
  • lidojumu raksturs un skaits.

11.2.5 Iepriekšējie pieteikumi ir domāti pilotiem, kā orientējoša informācija par pieejamo laiku treniņu lidojumiem, lai atbilstu tām prasībām, kas ir noteiktas zemāk punktos 11.4.3, 11.5.2, 11.5.5 un sniedz palīdzību pilotiem pareizā lidojumu plānošanā.

11.2.6 Standarta ICAO Lidojumu plāns ir jāiesniedz ne vēlāk kā 60 minūtes pirms EOBT.

11.3 Lidojumu procedūras

11.3.1 Pilotiem, kas veic treniņu lidojumus, jebkurā laikā, kad vien nepieciešams, ir jāuztur sakari vienam ar otru AFIS frekvencē 129.400 MHz, lai nodrošinātu drošu distancēšanos starp gaisa kuģiem.

11.3.2 Gaisa kuģa kapteinim ir jāpielieto no AFIS saņemtā informācija pēc saviem ieskatiem un viņš ir pilnībā atbildīgs par drošas distances no otra gaisa kuģa uzturēšanu, kā arī par savu nodomu ziņošanu.

11.3.3 Pilotiem, kuri veic treniņu lidojumus, visu laiku ir jāapzinās savstarpējā atrašanās vieta ar citiem gaisa kuģiem.

11.4 VFR treniņu lidojumi

11.4.1 VFR treniņu lidojumus var veikt A un B kategorijas Pieejas ātruma gaisa kuģi, kā arī visu tipu helikopteri.

11.4.2 VFR treniņu lidojumi ir jāveic saskaņā ar publicēto lidlauka VFR standartu vai paplašinātām gaisa kustības shēmām (skat. figure 1 un figure 2) un Vizuālo Pieejas karti EVLA AD 2.24.14.

Figure 1


Figure 2


11.4.3 Ne vairāk par 3 VFR Pieejas ātruma Kategorijas A un B gaisa kuģiem, izpildot standarta VFR treniņu procedūru, var veikt treniņu lidojumus vienlaicīgi VFR treniņu zonā. Papildus VFR lidojumiem (treniņu un citiem) ir atļauts izlidot un pamest TIA/TIZ zonas, kā arī ielidot TIA/TIZ zonā, lai nolaistos lidlaukā.

11.4.4 VFR treniņu lidojumus vai imitētās instrumentālās pieejas nedrīkst veikt:

a. kad mākoņu apakšējā robeža ir mazāka par 1500 pēdām; vai

b. kad redzamība uz zemes ir mazāka par 5 km.

11.4.5 Imitētā instrumentālā pieeja VFR apstākļos ir jāveic saskaņā ar publicēto lidlauka VFR standartu vai paplašināto gaisa kustības shēmu (skat. figure 1 un figure 2).

11.4.6 ILS skrejceļam (RWY) 24 imitētām instrumentālām pieejām ir pieejams (skat. EVLA AD 2.19 Radionavigācijas un nosēšanās līdzekļi).

11.4.7 Pilotiem, kuri veic VFR treniņu lidojumu vai VFR treniņu lidojumu ar imitēto instrumentālo pieeju, ir jāziņo:

  • par nodomiem attiecībā uz treniņu lidojuma manevriem;
  • par pievienošanos posmam starp 2. un 3. pagriezienu (standarta vai paplašinātais posms starp 2. un 3. pagriezienu);
  • īsā pēdējā nosēšanās taisne (garā pēdējā nosēšanās taisne);
  • citi ziņojumi pēc AFIS operatora vai citu pilotu pieprasījuma.

11.4.8 Kad nepieciešams, lai saglabātu drošu distancēšanos starp gaisa kuģiem, pilotam, kurš veic VFR lidojumu, ir jādodas uz VFR gaidīšanas zonu (skat. EVLA AD 2.24.14) 1000 pēdu augstumā, jāatstāj TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.

11.4.9 IFR lidojumiem, kas izlido vai ielido Liepājas lidlaukā, ir prioritāte pār gaisa kuģiem, kas veic VFR treniņu lidojumus, šī gaisa kuģa pilotam ir jādodas vai nu uz VFR gaidīšanas zonu (skat. EVLA AD 2.24.14), jāatstāj TIA/TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.

11.5 IFR treniņu lidojumi

11.5.1 IFR treniņu lidojumi tiek izpildīti saskaņā ar Instrumentālās Pieejas kartēm (Instrument Approach Charts).

11.5.2 Vienlaicīgi var veikt tikai vienu IFR treniņu lidojumu.

11.5.3 IFR lidojumiem, kas izlido vai ielido Liepājas lidlaukā, ir prioritāte pār IFR treniņu lidojumu, kura pilotam ir jāpamet TIA/TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.

11.5.4 IFR treniņu lidojumam ir prioritāte pār gaisa kuģi, kas veic VFR treniņu lidojumu, kura pilotam ir vai nu jādodas uz VFR gaidīšanas zonu (skat. EVLA AD 2.24.14), jāpamet TIA/TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.

11.5.5 IFR un VFR treniņu lidojumus nedrīkst veikt vienlaicīgi.


EVLA AD 2.23  PAPILDU INFORMĀCIJA

1. PIEMĒROTIE LĪDZVĒRTĪGIE DROŠĪBAS LĪMEŅI (ELOS) UN NOVIRZES APRAKSTS



Piemērojamās prasības

Novirzes apraksts

CS ADR-DSN.B.045 Skrejceļu platums (a)

Liepājas lidlauka RWY platums ir 40 m, prasība ir 45m.

CS ADR-DSN.B.185 Lidjoslu šķērsslīpumi (a) 1)

Šķērsslīpumi planējamā lidjoslā atsevišķos iecirkņos pārsniedz 2,5%.

CS ADR-DSN.D.245 Manevrēšanas ceļu platums

Manevrēšanas ceļa platums ir 18 m.

CS ADR-DSN.D.335 Gaidīšanas laukumi, gaidīšanas vietas pie skrejceļa, gaidīšanas vietas manevrēšanas starpposmā un gaidīšanas vietas uz ceļa (c)

Gaidīšanas vieta manevrēšanas starpposmā nav ierīkota attiecībā uz perona manevrēšanas ceļa “B” un gaisa kuģa stāvvietu manevrēšanas joslas krustojumu.

Gaisa kuģis izbrauc no stāvvietas tikai pēc no lidlauka personāla kustības atļaujas saņemšanas un pēc “all clear” žesta signāla saņemšanas.

CS ADR-DSN.J.480 Precīzas nolaišanās skrejceļi (f)

Esošu objektu paaugstinājumi (augoši koki) ir izvirzīti virs nolaišanās virsmas RWY 24.

RWY 24 CAT I minimālā RVR - 800 m.

CS ADR-DSN.J.485 Pacelšanās skrejceļi (e)

Esošu objektu paaugstinājumi (augoši koki) ir izvirzīti virs augstuma uzņemšanas virsmas RWY 06.

RWY 06 pacelšanās minimālā RVR - 800 m.

CS ADR-DSN.L.590 Gaisa kuģu stāvvietas marķējums (b)

Gaisa kuģa stāvvietas marķējumā nav iekļauta apstāšanās līnija.

Gaisa kuģim jāseko standarta manevrēšanas vadības signāliem.

CS ADR-DSN.M.630 I kategorijas precīzās nolaišanās uguņu sistēma (b)

RWY 24 CAT I precīzās nolaišanās uguņu sistēmas garums ir 450 m.

RWY 24 CAT I minimālā RVR - 800 m.

CS ADR-DSN.M.645 PAPI un APAPI sistēmas

RWY 24 un RWY 06 iekšējo PAPI uguņu attālums no RWY malas - 18 m vai no RWY ass līnijas - 38 m.

CS ADR-DSN.T.905Ugunsdzēsēju depo

Lidojumu laikā lidlauka glābšanas un ugunsdzēsības transportlīdzekļi darba režīmā ir novietoti dežūrvietā perona malā.


2. RWY 24 pacelšanās minimālā RVR - 550 m.

EVLA AD 2.24  AR LIDLAUKU SAISTĪTĀS KARTES

1. Lidlauku karte — ICAO
2. Gaisa kuģu stāvvietu/izvietojuma karte — ICAO - NIL
3. Lidlauka zemes manevru karte — ICAO
4. Lidlauka šķēršļu karte — ICAO — A tips (katram skrejceļam)
5. Lidlauka šķēršļu karte — ICAO — B tips - NIL
6. Lidlauka apvidus un šķēršļu karte - ICAO (elektroniskā)
7. Precīzas pieejas apvidus karte — ICAO - NIL
8. Rajona karte — ICAO (izlidošanas un tranzīta maršruti) - NIL
9. Standarta izlidošanas karte — instrumentālā (SID) — ICAO
10. Rajona karte — ICAO (ielidošanas un tranzīta maršruti) - NIL
11. Standarta ielidošanas karte - instrumentālā (STAR) — ICAO - NIL
12. ATC novērošanas minimālā absolūtā augstuma karte — ICAO - NIL
13. Instrumentālās pieejas karte — ICAO
14. Vizuālās pieejas karte - ICAO
15. Putnu koncentrācija lidlauka tuvumā - NIL
16. Instrumentālās pieejas karte treniņlidojumiem – nav ICAO - NIL
17. Ielidošanas un izlidošanas maršrutu karte – nav ICAO - NIL