Piezīme: Sekojošas sadaļas šajā nodaļā ir apzināti atstātas tukšas: AD 2.16, AD 2.21.
EVLA — LIEPAJA
1 | ARP koordinātas un atrašanās vieta lidlaukā |
563103N 0210549E 1002 m no THR 06 |
---|---|---|
2 | ARP virziens un attālums no pilsētas centra | 90º, 2.7 NM no Liepājas centra |
3 | Augstums virs jūras līmeņa/Standarta temperatūra/Vidējā zemākā temperatūra | 18 FT / 23.2º C / -16.5º C |
4 | Ģeoīda vilnis AD ELEV PSN | 78 FT |
5 | MAG VAR/Ikgadējās izmaiņas | 6º E (2016) / 0.13º pieaug |
6 | Lidlauka administrācijas nosaukums, adrese, tālruņa nr., faksa nr., e-pasts, AFS, mājaslapa |
SIA “Aviasabiedrība “Liepāja”” Post:
Lidostas iela 8, Cimdenieki Phone: +371 63407592, +371 20299577 Fax: +371 63407592 Email: info@liepaja-airport.lv AFS: EVLA |
7 | Lidlaukā pieļaujamie lidojumu veidi (IFR/VFR) | IFR/VFR |
8 | Piebildes | NIL |
1 | AD |
Skatīt NOTAM vai SUP. |
---|---|---|
Lidlauka administrācija |
MON-FRI 0700-1500 (0600-1400) | |
2 | Muita un imigrācija | O/R |
3 | Veselība un sanitārija | O/R |
4 | AIS instruktāžas birojs | Pašinstruktāža H24 pieejama https://ibs.lgs.lv. Mutiskā instruktāža H24 pieejama pa tālruni +371 67300 675. |
5 | ATS ziņojumu birojs (ARO) | Rīgas ARO H24 Tel:+371 6 7300 642 Tel:+371 6 7783 761 (rezerves tālrunis) Pašinstruktāža H24 pieejama https://ibs.lgs.lv. |
6 | MET instruktāžas birojs | Pirmslidojuma plānošanas telpa AFIS struktūrvienības darba laikā. MET informācija lidojuma dokumentācijai pēc pieprasījuma pieejama Rīgas ARO H24 diennaktī: Tālrunis: +371 67300642, +371 67300645, +371 67783761 (rezerves tālrunis) Pašinstruktāža H24 pieejama https://ibs.lgs.lv. |
7 | ATS | AFIS kā AD (izmaiņas darba laikā skatīt NOTAM vai SUP) |
8 | Degvielas uzpilde | Kā AD |
9 | Virszemes pakalpojumi | Kā AD |
10 | Drošība | Kā AD |
11 | Pretapledošanas nodrošināšana | Kā AD (pēc iepriekšēja pieprasījuma) |
12 | Piebildes | Ārpus Šengenas zonas lidojumiem un pakalpojumiem ārpus AD darba laika jāiesniedz PPR AD darba laikā vismaz H24 pirms lidojuma pa telefonu: +371 20299577; +371 26620855; +371 26770215; E-pasts: info@liepaja-airport.lv. Pakalpojums tiks sniegts, ja tas būs iespējams. Klients tiks informēts. AD ekspluatanta atļaujas numuram jābūt ierakstītam ICAO lidojumu plāna 18. punktā (ja ir iesniegts FPL). |
1 | Kravas pārkraušanas iekārtas | NIL |
---|---|---|
2 | Degvielas/eļļas tipi | Degviela: JET A-1* AVGAS 100LL* Eļļa: NIL |
3 | Degvielas uzpildes iekārtas/ietilpība | Jet A-1: Stacionārā degvielas uzpildes stacija: 20 000 litri/ 2 litri/sek. Degvielas autocisterna: 20 000 litri/ 15 litri/sek. AVGAS 100LL: Pieejams rūpnīcas aizzīmogotās mucās. |
4 | Pretapledošanas nodrošinājuma iekārtas | Pakalpojumu nodrošina AD. 1 specializētā automašīna. |
5 | Vieta angāros viesu gaisa kuģiem | NIL |
6 | Remonta iespējas viesu gaisa kuģiem | NIL |
7 | Piebildes | Bīstamu kravu pārvadāšana nav atļauta. * Degviela pieejama pēc iepriekšēja pieprasījuma pa tel.: +371 20299577; +371 63407592 vai e-pastu: info@liepaja-airport.lv |
1 | Viesnīcas | Pilsētā |
---|---|---|
2 | Restorāni | Pilsētā |
3 | Transporta iespējas | Autobuss, taksometrs |
4 | Medicīniskās aprūpes iespējas | Lidlaukā ir pieejama pirmā palīdzība, slimnīcas - pilsētā |
5 | Banka un pasts | Pilsētā |
6 | Tūrisma birojs | Tūrisma informācija pieejama pie informācijas galda. |
7 | Piebildes | NIL |
1 | AD ugunsdzēsības nodrošinājuma kategorija | A2 A7 Regulārai satiksmei līdz CAT A7. Pārējiem līdz CAT A7 ar saskaņotu iepriekšēju pieteikumu (vismaz 48H pirms aprēķinātā ielidošanas laika pa e-pastu: info@liepaja-airport.lv). |
---|---|---|
2 | Glābšanas aprīkojums | 2 ugunsdzēsības automašīnas, 1 motorlaiva |
3 | Patstāvīgi pārvietoties nespējīgu gaisa kuģu evakuācijas iespējas | Nav pieejama |
4 | Piebildes | Gaisa kuģa reģistrētais īpašnieks vai ekspluatants uzņemas pilnīgu atbildību par pārvietoties nespējīga gaisa kuģa evakuēšanu. EVLA tiek sagaidīts, ka visu aviokompāniju ekspluatantiem ir gaisa kuģu atjaunošanas plāns. |
1 | Tīrīšanas aprīkojuma tipi | 2 sniega tīrītāji, 2 sniega birstes, 1 sniega pūtējs, 1 sauso ķimikāliju kaisītājs, 1 smilšu kaisītājs. |
---|---|---|
2 | Tīrīšanas prioritātes | 1. RWY; 2. TWY; 3. perons. |
3 | Piebildes | Informācija par sniega tīrīšanu OCT - APR tiek publicēta NOTAM (SNOWTAM). Skatīt arī sadaļu AD 1.2.2 Sniega plāns. |
1 | Peronu apzīmējums, virsma un nestspēja | PERONS Virsma: ASPH Nestspēja: PCN 36/F/C/X/T STĀVVIETA 1 Virsma: ASPH Nestspēja: PCN 48/F/D/X/T STĀVVIETA 2 Virsma: ASPH Nestspēja: PCN 46/F/C/X/T STĀVVIETA 3 Virsma: CONC Nestspēja: PCN 60/R/B/X/T |
---|---|---|
2 | Manevrēšanas ceļu apzīmējums platums, virsma un nestspēja | TWY B Platums: 18M Virsma: ASPH Nestspēja: PCN 73/F/A/X/T |
3 | Altimetra kontrolpunkta atrašanās vieta un pacēlums | Perons, 11 FT |
4 | VOR kontrolpunktu atrašanās vieta | NIL |
5 | INS kontrolpunktu atrašanās vieta | NIL |
6 | Piebildes | NIL |
1 | Gaisa kuģu stāvvietas ID zīmju, TWY līniju un vizuālās izvietošanas/novietošanas vadības sistēmas lietošana gaisa kuģa stāvvietās | Informējošas zīmes TWY un RWY krustojumā un visās gaidīšanas vietās. Marķējuma līnijas uz perona. |
---|---|---|
2 | RWY un TWY marķējums un gaismas | RWY: marķēti THR, TDZ, CL, RWY malu apzīmējumi TWY: marķētas gaidīšanas PSN, CL. |
3 | Stopgaismas un RWY aizsardzības ugunis | NIL |
4 | Citi RWY aizsardzības pasākumi | NIL |
5 | Piebildes | NIL |
1 |
Attiecīgais meteoroloģiskais birojs |
Riga |
2 |
Darba laiks Meteoroloģiskais birojs ārpus darba laika |
H24 - |
3 |
Birojs, kas attbildīgs pa TAF sagatavošanu |
Riga |
Prognožu derīguma termiņš |
24 HR (0024; 0303; 0606; 0909; 1212;1515;1818; 2121) | |
Izdošanas intervāls |
3 HR | |
4 |
Tendenču prognozējamība Izdošanas intervāls |
NIL |
5 |
Sniegtā instruktāža/konsultācija |
Lidojuma dokumentāciju O/R sniedz Rīgas ARO: H24, tālrunis: +371 67300642, +371 67300645, +371 67783761 (rezerves tālrunis). Konsultācijas O/R sniedz MET birojs Rīgā H24, talrunis: +371 67142005. |
6 |
Lidojuma dokumentācija |
TAF, METAR, SIGMET, GAMET, AIRMET, WAFS kartes, SWL |
Lietotā(-ās) valoda(-as) |
Angļu | |
7 |
Kartes un cita informācija, kas pieejama instruktāžai vai konsultācijai |
NIL |
8 |
Papildus aprīkojums, kas pieejams informācijas sniegšanai |
NIL |
9 |
ATS struktūrvienības, kam tiek sniegta informācija |
Liepaja AFIS |
10 |
Papildu informācija (pakalpojumu sniegšanas ierobežojumi, u.c.) |
Par RVR ziņošanu un RVR EQPT atrašanās vietu skatīt GEN 3.5. METAR pieejams, kad lidlaukā AFIS darba laikā parādās krusa,piltuvveida mākonis, sniegvilksnis, sniegputenis, piezemes migla, miglas daļēji aizsegts lidlauks, krasas vēja brāzmas; vai CB un/vai TCU mākoņi. Visos citos gadījumos pieejams tikai METAR AUTO.Lidlauka brīdinājumi veidoti tikai AFIS struktūrvienības darbā laikā un balstītas uz automātisko ziņojumu. TAF prognozes balstītas uz automātisko ziņojumu. |
RWY apzīmējums | Patiesais peilējums | RWY izmērs (m) | RWY un SWY nestspēja (PCN) un virsma | THR koordinātas, RWY gala koordinātas, THR ģeoīda vilnis | Precīzās pieejas RWY THR pacēlums un TDZ augstākais pacēlums | RWY-SWY slīpums |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
06 | 070.30º | 2002x40 | PCN 46/F/B/X/T ASPH | 563052.18N 0210454.24E 563113.99N 0210644.48E GUND 78.1 FT | THR: 6.9 FT TDZ: NIL | 0.16% augšup SWY: NIL |
24 | 250.32º | 2002x40 | PCN 46/F/B/X/T ASPH | 563113.99N 0210644.48E 563052.18N 0210454.24E GUND 78.1 FT | THR: 17.7 FT TDZ: 18.0 FT | 0.16% lejup SWY: NIL |
RWY apzīmējums | SWY izmēri (m) | CWY izmēri (m) | Lidjoslu izmēri (m) | RESA izmēri (m) | Bremzēšanas sistēmas atrašanās vieta/apraksts | OFZ | Piebildes |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
06 | NIL | NIL | 2122x300 | 240 x 150 | NIL | NIL | Atsevišķos gadījumos pēc pieprasījuma PCN var tikt pārsniegta par 10%. ILS glisādes antenas ēka atrodas RWY lidjoslā |
24 | NIL | NIL | 2122x300 | 240 x 150 | NIL | NIL | Atsevišķos gadījumos pēc pieprasījuma PCN var tikt pārsniegta par 10%. ILS glisādes antenas ēka atrodas RWY lidjoslā. |
RWY apzīmējums | TORA (m) | TODA (m) | ASDA (m) | LDA (m) | Piebildes |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
06 | 2002 | 2002 | 2002 | 2002 | NIL |
06 | 955 | 955 | 955 | NIL | Pacelšanās no krustojuma ar TWY B |
24 | 2002 | 2002 | 2002 | 2002 | NIL |
24 | 1047 | 1047 | 1047 | NIL | Pacelšanās no krustojuma ar TWY B |
RWY | APCH LGT tips, LEN, INTST | THR LGT krāsa, WBAR | VASIS, (MEHT), PAPI | TDZ LGT LEN | RWY ass LGT LEN, atstatums, krāsa, INTST | RWY malu LGT LEN, atstatums, krāsa, INTST | RWY gala LGT krāsa, WBAR | SWY LGT LEN, krāsa | Piebildes |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
06 | Vienkāršas ALS, 420 M, LIM | ZAĻA | PAPI pa kreisi 3.00° (52 FT ) | NIL | NIL | 2002 m, 60 m, balta, pēdējie 600 m dzeltena, LIH | SARKANS | NIL | Skatīt novirzes EVLA AD 2.23 |
24 | ALPA-ATA (CAT I) ar SFL, 450 M, LIH | ZAĻA | PAPI pa kreisi 3.00° (50.7 FT ) | NIL | NIL | 2002 m, 60 m, balta, pēdējie 600 m dzeltena, LIH | SARKANS | NIL | Skatīt novirzes EVLA AD 2.23 |
1 | ABN/IBN atrašanās vieta, raksturlielumi un darbības laiks | NIL |
---|---|---|
2 | LDI atrašanās vieta un LGT Anemometra atrašanās vieta un LGT | NIL 2 apgaismoti vēja virziena rādītāji, sk. EVLA AD 2.24.1-1 |
3 | TWY malu un ass līnijas ugunis | Malu ugunis |
4 | Sekundārais barošanas avots/pārslēgšanās laiks | Pieejams / 15 SEC. 1 SEC kad RWY 24 pacelšanās RVR ir zemāka par 800 m. |
5 | Piebildes | NIL |
Dienesta nosaukums | Pazīšanas signāls | Frekvence(-es) | SATVOICE numurs(-i) | Pieslēgšanas adrese | Darba laiks | Piebildes |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
AFIS | LIEPAJA INFORMATION | 129.400 MHZ | NIL | NIL | kā AD (izmaiņas darba laikā skatīt NOTAM vai SUP) | NIL |
Iedarbināšanas procedūras netiek piemērotas.
Kad izlidojošais turbīnas dzinēju IFR gaisa kuģis pieprasa dzinēju iedarbināšanas atļauju, AFIS dispečerpunkts:
a. paskaidro, ka nav pacelšanās ierobežojumu, vai
b. paskaidro, kādi faktori var ietekmēt gaisa kuģu iedarbināšanu (cita satiksme, lidlauka apstākļi, ATFM SLOT ierobežojumi), pēc tam gaisa kuģa kapteinis veic iedarbināšanu pēc saviem ieskatiem.
Kad satiksmes apstākļu dēļ tūlītēja pacelšanās nav iespējama, izlidojošajam gaisa kuģim jāgaida perona stāvvietā.
Pacelšanās tiek veiktas secībā, kādā gaisa kuģis ir paziņojis par gatavību. Satiksmes apstākļu dēļ vai pilotiem savstarpēji vienojoties, minētais paziņojums var tikt mainīts.
Piezīme: Pirms pacelšanās no AFIS dispečerpunkta jāsaņem paziņojums “runway free” (brīvs skrejceļš).
Parasti gaisa kuģim jānosēžas vai jāpaceļas pret vēju, ja vien drošība, skrejceļa konfigurācija, meteoroloģiskie apstākļi, pieejamās instrumentālās pieejas procedūras vai gaisa satiksmes apstākļi nenosaka, ka vēlams cits virziens. Izvēloties skrejceļu, AFIS operators ņem vērā, ne tikai piezemes vēja ātrumu un virzienu, bet arī citus svarīgus faktorus, tādus kā lidojumus pa lidlauka apli, skrejceļa garumu, un ir pieejami pieejas un nosēšanāš līdzekļi.
AFIS operators var ieteikt izmantot skrejceļu ar ceļavēja komponenti, ja AFIS vai gaisa kuģis gūst operatīvus ieguvumus, un pilots apstiprina ceļavēja komponenti. Gala lēmumu par izmantojamā skrejceļa izvēli pieņem pilots.
Transporta līdzekļu un personu pārvietošanās pa manevrēšanas laukumu procedūras ir līdzīgas tām, ko piemēro lidostās, kurās nodrošina ATC. Transporta līdzekļu un personu atrašanās manevrēšanas laukumā nav atļauta gaisa kuģa pacelšanās vai nosēšanās laikā.
6.1 Gaisa kuģu pretapledošanas apstrāde jāveic lidostas speciāli noteiktajās zonās.
6.2 Pretapledošanu uz perona var veikt 3. stāvvietā.
6.3 Sākotnējais pieprasījums pretapledošanas apstrādei jāpiesaka AD Liepāja pēc iespējas savlaicīgāk, bet ne vēlāk kā 15 MIN pirms riteņu bloķētāju noņemšanas.
6.4 Pretapledošanas apstrādi uz perona veic pie izslēgtiem gaisa kuģa dzinējiem.
6.5 Pēc pretapledošanas apstrādes pabeigšanas un apstrādes komandas atgriešanās drošā vietā pretapledošanas operators paziņo apkalpei: “de-icing completed” (pretapledošanas apstrāde pabeigta), pretapledošanas apstrādes kodu un sākuma laiku, ja tāds ir.
6.6 Pēc pretapledošanas apstrādes pabeigšanas manevrēšanu drīkst uzsākt tikai pēc virszemes apkalpošanas personāla signāla “all clear” (īkšķi augšā).
7.1 UAS lidojumi ar MTOM līdz 1.5 kg ir atļauti LIEPAJA TIZ zemāk par 50 m AGL izņemot zonas, kas ir 5 km rādiusā no RWY 06 un RWY 24 THR (skat. AIP AD 2.12).
7.2 UAS lidojumi LIEPAJA TIZ virs 50 m AGL vai/un ar MTOM lielāku nekā 1.5 kg, ieskaitot zonas, kas ir 5 km rādiusā no RWY 06 un RWY 24 THR (skat. AIP AD 2.12), ir atļauti tikai ja UAS tālvadības pilots ir saņēmis CAA atļauju šādai darbībai un ir izpildījis nepieciešamās vienošanās ar VAS “Latvijas gaisa satiksme” par katru lidojumu saskaņā ar atļaujā minētajiem noteikumiem un nosacījumiem.
1.1 Tiek sniegti lidlauka lidojumu informācijas pakalpojumi (AFIS). AFIS mērķis ir sniegt nepieciešamo informāciju drošu un efektīvu lidojumu darbību veikšanai lidlauka tuvumā un manevrēšanas laukumā.
1.2 AFIS un pilotu procedūras aprakstītas Eurocontrol Manual for Aerodrome Flight Information Service.
1.3 TIA/TIZ ir transpondera obligātās / radio obligātās zonas (TMZ/RMZ).
1.4 Ik vienam TIA/TIZ lidot paredzētajam lidojumam darba laikā jābūt iesniegtam lidojuma plānam.
1.5 Gaisa kuģis, kurā ir pieejami piemēroti divvirzienu radiosakari, atrodoties LIEPAJA TIA/TIZ gaisa telpā, nosūta ziņojumu 20 līdz 40 minūšu laikā pēc pēdējā kontakta laika (neatkarīgi no šā kontakta mērķa), lai tikai norādītu, ka lidojums norisinās atbilstīgi plānam, un šādā ziņojumā ietver gaisa kuģa identifikāciju un frāzi “Operations normal” (“Lidojums normāls”). Ziņojumu “Operations normal”, izmantojot sakarus “gaiss-zeme”, jāpārraida Liepājas AFIS dispečerpunktam 129.400 MHz frekvencē.
1.6 Liepājas AFIS dispečerpunkts nenodrošina distancēšanu un nesniedz radiolokācijas vektorus.
1.7 Gaisa kuģa kapteinis, balstoties uz gaisa noteikumiem, pēc paša ieskatiem izmanto no AFIS saņemto informāciju un ir pilnībā atbildīgs gan par drošas distances ar citu gaisa kuģi uzturēšanu, gan par personīgo nodomu ziņošanu.
1.8 Altimetra uzstādīšanas procedūras skatīt AIP ENR 1.7.
Izlidojošajam gaisa kuģim AFIS dispečerpunktam jāziņo sekojošais:
a. par nodomiem manevrēt, lai paceltos. Turbīnu gaisa kuģiem jāziņo arī par gatavību iedarbināt turbīnas (sk. EVLA AD 2.20);
b. izmantojamā skrejceļa izvēle; iespējamā manevrēšanas gaidvieta;
c. ieplānotais maršruts vai lidojuma treks un turpmākie nodomi;
d. par manevrēšanu uz skrejceļu, lai paceltos;
e. par TIA/TIZ pamešanu;
f. jebkura cita darbība vai nodomi, kas var ietekmēt pārējo satiksmi.
Ielidojošajam gaisa kuģim AFIS dispečerpunktam jāziņo par:
a. atrašanās vietu, lidojuma absolūto augstumu un paredzēto ielidošanas laiku lidlaukā. Minētajai informācijai jābūt sniegtai pirms TIA/TIZ robežas šķērsošanas;
b. izvēlēto skrejceļu un, ja lidojums tiek veikts saskaņā ar IFR, izvēlēto pieejas procedūru;
c. VFR lidojumu pa apli;
d. ielidošanu gaidīšanas zonā vai tās atstāšanu;
e. pieejas procedūras uzsākšanu vai iekļaušanos lidojumā pa apli;
f. IAF un FAF šķērsošanu instrumentālās pieejas laikā;
g. pagriezienu uz posmu starp trešo un ceturto pagriezienu vai uz nosēšanās taisni;
Piezīme: Pirms nosēšanās no AFIS dispečerpunkta jāsaņem paziņojums “runway free” (brīvs skrejceļš).
h. RWY atbrīvošanu, manevrēšanu uz peronu vai stāvvietu pēc nosēšanās;
i. par aiziešanu uz otro apli un sekojošiem nodomiem;
j. jebkuru citu darbību vai nodomiem, kas var ietekmēt pārējo satiksmi.
4.1 Helikopteru pacelšanās/nosēšanās notiek uz RWY.
5.1 ATS novērošanas sistēmas izmantošana AFIS aprakstīta rokasgrāmatas EUROCONTROL Manual for Aerodrome Flight Information Service (AFIS) pielikumā A.
5.2 ATS novērošanas sistēmas tiek izmantotas AFIS sekojošu funkciju nodrošināšanai:
a. gaisa kuģa lidojuma trajektorijas kontrolēšanai pieejas pēdējā posmā;
b. citu gaisa kuģa lidojuma trajektorijas kontrolēšanai lidlauka tuvumā;
c. navigācijas palīdzības sniegšana VFR/IFR lidojumiem;
5.3 AFIS dispečerpunkts gaisa kuģim nesniedz radiolokācijas vektorus.
5.4 AFIS dispečerpunkts var informēt par gaisa kuģa atrašanās vietu jebkurā laikā pēc pilota pieprasījuma.
5.5 ATS novērošanas sistēmas izmantošana lidlauka lidojumu informācijas pakalpojumos neatbrīvo gaisa kuģa kapteini no atbildības attiecībā uz lidojuma drošību.
6.1 Ja citādāk nav norādīts, gaisa kuģim TIA/TIZ jānodibina un jāuztur divu veidu radio sakari ar Liepājas AFIS dispečerpunktu frekvencē 129.400 MHz.
6.2 AFIS sākotnējais izsaukums
AFIS sākotnējajam izsaukumam vajadzētu būt izveidotam 5 minūtes pirms ielidošanas TIA/TIZ un jāsatur:
a. nosauktās stacijas apzīmējums;
b. pazīšanas signāls, gaisa kuķa tips un gaisa kuģiem spēcīgas pēcstrūklas turbulences kategorijā - vārds “HEAVY”;
c. atrašanās vieta;
d. līmenis;
e. nodomi; un
f. AFIS dispečerpunkta pieprasītie papildu elementi.
6.3 Tiešie pilots-pilots sakari
Divi vai vairāk gaisa kuģi var nodibināts tiešos pilots-pilots radio sakarus sekojošos gadījumos:
• pēc pilota iniciatīvas, lai informētu viens otru par saviem nodomiem un koordinētu savas darbības sadursmes novēršanai un drošas distances starp gaisa kuģiem uzturēšanai, kā arī zeme-gaiss sakaru atteices gadījumā;
• pēc AFIS operatora iniciatīvas, kad uzskata par vajadzīgu, lai novērstu sadursmi un drošas distances starp gaisa kuģiem uzturēšanai.
7.1 Kad nepieciešams, no AFIS dispečerpunkta pirms pacelšanās jāsaņem ATC atļauja.
8.1 VFR lidojumi jāveic piemērotos apstākļos (skatīt European Commission Implementing Regulation (EU, SERA) No 923/2012.SERA.5005 Visual flight rules).
8.2 VFR lidojumi TIZ tiek veikti, kad redzamība uz zemes ir vienāda ar vai lielāka par 5 km un apakšējās mākoņu robežas augstums ir vienāds ar vai lielāks par 1500 ft (450 m).
8.3 Ienākošajai/izejošajai VFR satiksmei jābūt plānotai cauri sekojošiem TIZ ieejas/izejas punktiem: SKEDE, TILTI, EZERI, PIRAG vai MEDZE - kā publicēts kartē EVLA AD 2.24.14, ja vien AFIS operators nav ieteicis citādāk. Absolūtajam augstumam nevajadzētu būt augstākam par 1500 ft.
8.4 AFIS operators var ieteikt ielidojošajiem VFR gaisa kuģiem doties uz publicētajām VFR gaidīšanas zonām (skatīt EVLA AD 2.24.14) vai palikt ārpus TIZ, kad tie ietekmē IFR ielidojošos vai izlidojošos gaisa kuģus.
8.5 Gaisa kuģim, kurš ielido TIZ, bet neplāno nosēsties lidlaukā, AFIS dispečerpunktam jāziņo:
a. aprēķinātais ielidošanas laiks TIZ, pozīcija un augstums;
b. lidojuma maršruts, nodomi un augstums lidojot TIZ un visas to izmaiņas.
9.1 Īpašie VFR (SVFR) nav piemērojami TIZ.
10.1 IFR lidojumi jāveic saskaņā ar pieejas un izlidošanas procedūrām, kā tas publicēts AD Liepāja Instrumentālās pieejas un Standarta instrumentālās izlidošanas kartēs.
Piezīme: IFR lidojumiem, kas izlido saskaņā ar publicētiem SID maršrutiem vai visvirzienu izlidošanu (skat. punktu 10.9 zemāk), bet turpina savu lidojumu G klases gaisa telpā, var pamest TIA jebkurā lidojuma plānotajā lidojuma līmenī.
10.2 Ja vien AFIS dispečerpunkts nav ieteicis citādāk, ielidojot vai izlidojot no TIA, jāizmanto sekojoši ieejas/izejas punkti (sk. ENR 6.2):
• ieejas/izejas punkti: LEPVA, ABRUM, ABREX, ARBIS, VASAB, AMRIT;
• ieejas punkts: ROKSO.
10.3 Ielidojošā IFR satiksme, ielidojot TIA izpilda pieejas procedūru, kā tas publicēts AD Liepāja Instrumentālās pieejas kartēs.
10.4 Vienlaicīgi ielidojošo un/vai izlidojošo IFR gaisa kuģu skaits TIA/TIZ ierobežots līdz 1 gaisa kuģim.
10.5 Pilotiem tiek ieteikts saskaņot vienam ar otru savus nodomus (sk. augstāk 6.3 paragrāfu).
10.6 Ielidojošajiem gaisa kuģiem, kas veic IFR pieeju TIA/TIZ, ir priekšroka attiecībā uz IFR izlidojošajiem gaisa kuģiem, kuriem vajadzētu pagaidīt perona stāvvietā līdz IFR ielidojošais gaisa kuģis nosēžas un atbrīvo RWY.
10.7 IFR ielidojošajiem gaisa kuģiem, ielidojot TIA no nekontrolētās gaisa telpas (ja tas iespaido citu IFR satiksmi TIA/TIZ), jāpaliek ārpus TIA līdz citi TIA/TIZ esošie IFR gaisa kuģi nosēžas vai pamet to.
10.8 IFR tranzītpārvadājumu gaisa kuģi var ielidot TIA, ja tie nekonfliktē viens ar otru un IFR izlidojošajiem vai ielidojošajiem gaisa kuģiem Liepājas lidlaukā.
10.9 Liepājas TIZ/TIA izvietotās militārās ierobežotās un militārās bīstamās zonas
10.9.1 IFR GAT, ielidojot un/vai izlidojot no Liepājas lidlauka, atļauts šķērsot aktīvas militārās ierobežotās un militārās bīstamās zonas ar nosacījumu, ka šķērsošana ir apstiprināta Liepājas AFIS.
10.9.2 Lai uzzinātu par militāro ierobežoto un militāro bīstamo zonu aktivitātes statusu, skatīt spēkā esošo NOTAM.
10.9.3 Neiesaistītajiem gaisa kuģiem nav atļauts šķērsot aktīvas militārās ierobežotās un militārās bīstamās zonas, ja vien Civilā aviācijas aģentūra (CAA) nav apstiprinājusi specifiskas procedūras un/vai apstākļus.
10.10 Visvirzienu izlidošana:
Būtiskie šķēršļi | ||||
---|---|---|---|---|
RWY |
PROC |
Veids |
ELEV (FT) |
BRG GEO/DIST(NM) DER |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
06 |
Uzņemt augstumu taisni uz priekšu līdz MNM pagrieziena ALT 800 FT. |
Vēja turbīna |
446 |
052.9°/3.89 NM |
24 |
Uzņemt augstumu taisni uz priekšu līdz MNM pagrieziena ALT 700 FT. |
Tornis |
351 |
268°/2.65 NM |
11.1 Procedūras mērķis ir droša un efektīva:
11.2 Treniņu lidojumu plānošana
11.2.1 Treniņu lidojumi tiek veikti pēc principa “Kas pirmais piesakās, to pirmo apkalpo”.
11.2.2 Pilotu iepriekšējie pieteikumi var saturēt treniņu lidojumu grafiku uz priekšu līdz 1 mēnesim, tiem ir jābūt iesniegtiem Liepājas ATS struktūrvienībai uz e-pastu: evla@lgs.lv vai pa telefonu: +371 67300555 ofisa darba laikā.
Informācijai ir jābūt iesniegtai ne agrāk kā 1 mēnesi pirms treniņa lidojuma dienas un ne vēlāk kā 1 dienu pirms treniņu lidojumu uzsākšanas.
11.2.3 Kā izņēmumu, informāciju par treniņu lidojumu tajā pašā dienā ir jāiesniedz Liepājas AFIS dispečerpunktam darba laika stundās pa telefonu +371 63484100, ne vēlāk kā 3 stundas pirms lidojuma.
Liepājas AFIS dispečerpunkts sniedz pilotiem tekošo informāciju par pieejamo treniņu lidojumam pieprasīto laiku.
11.2.4 Iepriekšējam pieteikumam treniņu lidojuma veikšanas laika rezervēšanai ir jāsatur sekojoša informācija:
11.2.5 Iepriekšējie pieteikumi ir domāti pilotiem, kā orientējoša informācija par pieejamo laiku treniņu lidojumiem, lai atbilstu tām prasībām, kas ir noteiktas zemāk punktos 11.4.3, 11.5.2, 11.5.5 un sniedz palīdzību pilotiem pareizā lidojumu plānošanā.
11.2.6 Standarta ICAO Lidojumu plāns ir jāiesniedz ne vēlāk kā 60 minūtes pirms EOBT.
11.3 Lidojumu procedūras
11.3.1 Pilotiem, kas veic treniņu lidojumus, jebkurā laikā, kad vien nepieciešams, ir jāuztur sakari vienam ar otru AFIS frekvencē 129.400 MHz, lai nodrošinātu drošu distancēšanos starp gaisa kuģiem.
11.3.2 Gaisa kuģa kapteinim ir jāpielieto no AFIS saņemtā informācija pēc saviem ieskatiem un viņš ir pilnībā atbildīgs par drošas distances no otra gaisa kuģa uzturēšanu, kā arī par savu nodomu ziņošanu.
11.3.3 Pilotiem, kuri veic treniņu lidojumus, visu laiku ir jāapzinās savstarpējā atrašanās vieta ar citiem gaisa kuģiem.
11.4 VFR treniņu lidojumi
11.4.1 VFR treniņu lidojumus var veikt A un B kategorijas Pieejas ātruma gaisa kuģi, kā arī visu tipu helikopteri.
11.4.2 VFR treniņu lidojumi ir jāveic saskaņā ar publicēto lidlauka VFR standartu vai paplašinātām gaisa kustības shēmām (skat. figure 1 un figure 2) un Vizuālo Pieejas karti EVLA AD 2.24.14.
Figure 1
Figure 2
11.4.3 Ne vairāk par 3 VFR Pieejas ātruma Kategorijas A un B gaisa kuģiem, izpildot standarta VFR treniņu procedūru, var veikt treniņu lidojumus vienlaicīgi VFR treniņu zonā. Papildus VFR lidojumiem (treniņu un citiem) ir atļauts izlidot un pamest TIA/TIZ zonas, kā arī ielidot TIA/TIZ zonā, lai nolaistos lidlaukā.
11.4.4 VFR treniņu lidojumus vai imitētās instrumentālās pieejas nedrīkst veikt:
a. kad mākoņu apakšējā robeža ir mazāka par 1500 pēdām; vai
b. kad redzamība uz zemes ir mazāka par 5 km.
11.4.5 Imitētā instrumentālā pieeja VFR apstākļos ir jāveic saskaņā ar publicēto lidlauka VFR standartu vai paplašināto gaisa kustības shēmu (skat. figure 1 un figure 2).
11.4.6 ILS skrejceļam (RWY) 24 imitētām instrumentālām pieejām ir pieejams (skat. EVLA AD 2.19 Radionavigācijas un nosēšanās līdzekļi).
11.4.7 Pilotiem, kuri veic VFR treniņu lidojumu vai VFR treniņu lidojumu ar imitēto instrumentālo pieeju, ir jāziņo:
11.4.8 Kad nepieciešams, lai saglabātu drošu distancēšanos starp gaisa kuģiem, pilotam, kurš veic VFR lidojumu, ir jādodas uz VFR gaidīšanas zonu (skat. EVLA AD 2.24.14) 1000 pēdu augstumā, jāatstāj TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.
11.4.9 IFR lidojumiem, kas izlido vai ielido Liepājas lidlaukā, ir prioritāte pār gaisa kuģiem, kas veic VFR treniņu lidojumus, šī gaisa kuģa pilotam ir jādodas vai nu uz VFR gaidīšanas zonu (skat. EVLA AD 2.24.14), jāatstāj TIA/TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.
11.5 IFR treniņu lidojumi
11.5.1 IFR treniņu lidojumi tiek izpildīti saskaņā ar Instrumentālās Pieejas kartēm (Instrument Approach Charts).
11.5.2 Vienlaicīgi var veikt tikai vienu IFR treniņu lidojumu.
11.5.3 IFR lidojumiem, kas izlido vai ielido Liepājas lidlaukā, ir prioritāte pār IFR treniņu lidojumu, kura pilotam ir jāpamet TIA/TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.
11.5.4 IFR treniņu lidojumam ir prioritāte pār gaisa kuģi, kas veic VFR treniņu lidojumu, kura pilotam ir vai nu jādodas uz VFR gaidīšanas zonu (skat. EVLA AD 2.24.14), jāpamet TIA/TIZ vai jānosēžas un jāgaida uz perona parkošanās stāvvietā.
11.5.5 IFR un VFR treniņu lidojumus nedrīkst veikt vienlaicīgi.
Piemērojamās prasības |
Novirzes apraksts |
---|---|
CS ADR-DSN.B.045 Skrejceļu platums (a) |
Liepājas lidlauka RWY platums ir 40 m, prasība ir 45m. |
CS ADR-DSN.B.185 Lidjoslu šķērsslīpumi (a) 1) |
Šķērsslīpumi planējamā lidjoslā atsevišķos iecirkņos pārsniedz 2,5%. |
CS ADR-DSN.D.245 Manevrēšanas ceļu platums |
Manevrēšanas ceļa platums ir 18 m. |
CS ADR-DSN.D.335 Gaidīšanas laukumi, gaidīšanas vietas pie skrejceļa, gaidīšanas vietas manevrēšanas starpposmā un gaidīšanas vietas uz ceļa (c) |
Gaidīšanas vieta manevrēšanas starpposmā nav ierīkota attiecībā uz perona manevrēšanas ceļa “B” un gaisa kuģa stāvvietu manevrēšanas joslas krustojumu. Gaisa kuģis izbrauc no stāvvietas tikai pēc no lidlauka personāla kustības atļaujas saņemšanas un pēc “all clear” žesta signāla saņemšanas. |
CS ADR-DSN.J.480 Precīzas nolaišanās skrejceļi (f) |
Esošu objektu paaugstinājumi (augoši koki) ir izvirzīti virs nolaišanās virsmas RWY 24. RWY 24 CAT I minimālā RVR - 800 m. |
CS ADR-DSN.J.485 Pacelšanās skrejceļi (e) |
Esošu objektu paaugstinājumi (augoši koki) ir izvirzīti virs augstuma uzņemšanas virsmas RWY 06. RWY 06 pacelšanās minimālā RVR - 800 m. |
CS ADR-DSN.L.590 Gaisa kuģu stāvvietas marķējums (b) |
Gaisa kuģa stāvvietas marķējumā nav iekļauta apstāšanās līnija. Gaisa kuģim jāseko standarta manevrēšanas vadības signāliem. |
CS ADR-DSN.M.630 I kategorijas precīzās nolaišanās uguņu sistēma (b) |
RWY 24 CAT I precīzās nolaišanās uguņu sistēmas garums ir 450 m. RWY 24 CAT I minimālā RVR - 800 m. |
CS ADR-DSN.M.645 PAPI un APAPI sistēmas |
RWY 24 un RWY 06 iekšējo PAPI uguņu attālums no RWY malas - 18 m vai no RWY ass līnijas - 38 m. |
CS ADR-DSN.T.905Ugunsdzēsēju depo |
Lidojumu laikā lidlauka glābšanas un ugunsdzēsības transportlīdzekļi darba režīmā ir novietoti dežūrvietā perona malā. |
2. RWY 24 pacelšanās minimālā RVR - 550 m.
1. Lidlauku karte — ICAO
|
2. Gaisa kuģu stāvvietu/izvietojuma karte — ICAO - NIL
|
3. Lidlauka zemes manevru karte — ICAO
|
4. Lidlauka šķēršļu karte — ICAO — A tips (katram skrejceļam)
|
5. Lidlauka šķēršļu karte — ICAO — B tips - NIL
|
6. Lidlauka apvidus un šķēršļu karte - ICAO (elektroniskā)
|
7. Precīzas pieejas apvidus karte — ICAO - NIL
|
8. Rajona karte — ICAO (izlidošanas un tranzīta maršruti) - NIL
|
9. Standarta izlidošanas karte — instrumentālā (SID) — ICAO
|
10. Rajona karte — ICAO (ielidošanas un tranzīta maršruti) - NIL
|
11. Standarta ielidošanas karte - instrumentālā (STAR) — ICAO - NIL
|
12. ATC novērošanas minimālā absolūtā augstuma karte — ICAO - NIL
|
13. Instrumentālās pieejas karte — ICAO
|
14. Vizuālās pieejas karte - ICAO
|
15. Putnu koncentrācija lidlauka tuvumā - NIL
|
16. Instrumentālās pieejas karte treniņlidojumiem – nav ICAO - NIL
|
17. Ielidošanas un izlidošanas maršrutu karte – nav ICAO - NIL
|